Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklammedia & medievanor

Annonser, nyhetstidningar och bloggare

måndag, 9 december, 2013

plattfisk

Traditionella nyhetsmedier och annonser är ett intressant ämne, tycker jag (Lena). Nuförtiden händer det att annonsutrymmet är större än det redaktionella utrymmet på nyhetstidningarnas startsidor.

Man kan undra hur väl annonserna fungerar för annonsörerna. Frågan är också hur bra det är för tidningarna. Hur påverkas förtroendet för en tidning som sålt ut sig så totalt att hela startsidan, bortsett från fyra små nyhetsrubriker, är en enda stor annons?

Kanske är det en medveten strategi för att få läsarna att välja betalalternativet. I så fall använder tidningarna annonserna som ”medvetet störmoment”. Det kallas ibland spotifiering, och kan fungera bra för att få folk att till exempel välja en betalversion av en app eller innehållet bakom en betalvägg.

Men vill man verkligen vara annonsör i sådana sammanhang? Om tidningarna använder ens reklam som ”medvetet skräp”?

Det är tufft för tidningarna, man är beroende av annonsintäkter, jag vet. Krisen i tidningsbranschen är tråkig, men ett faktum. Ett aktuellt exempel är att Metro måste lägga ner sina redaktioner i Göteborg och Malmö. På grund av minskade annonsintäkter, antar jag.

Att vara beroende av annonsintäkter är en traditionell affärsmodell som inte längre verkar fungera så bra för tidningarna. Samtidigt verkar ingen ha hittat riktigt bra alternativ ännu. Har tidningsbranschen blivit alltför beroende av annonser?

Igår stormade det, bland annat på Twitter, kring en annons. DN fick kritik för att ge utrymme för en främlingsfientlig annons. DN svarade på kritiken och förklarade det hela med: ”Vi har utifrån vår liberala tradition en generös annonspolicy, som även omfattar ståndpunkter som är skilda från DN:s.

Man kan tycka både det ena och det andra om vad som bör publiceras och inte. Det går att hänvisa till annonspolicy och yttrandefrihet. Och visst kan man tycka att nyhetsmediers uppgift är att låta alla få komma till tals.

Men. Att förändra sitt sätt att arbeta med annonser kanske skulle kunna vara en väg att gå för tidningarna. Kanske finns det ett sätt som skulle göra både annonsörer och läsare glada.

För det måste inte alls vara något fel med den traditionella affärsmodellen. Människor måste inte bli bortskrämda och irriterade av reklam. Titta bara på bloggarna.

En skicklig bloggare har full koll på sina läsare. Hon (ja, jag säger hon, för de är i klar majoritet i det här sammanhanget) har full koll på sina läsare. Hon vet vad läsarna gillar. Och hon är mån om att behålla sina läsare och ständigt öka trafiken på sin blogg.

En affärsmässig bloggare har inte råd att ta in fel typ av annonser. Kanske gäller detta även tidningar framöver?

En professionell bloggare är alltså noga med vilka hon samarbetar med, och vilken typ av annonser som syns i hennes blogg. Läsarna störs inte av reklamen, för att den ligger nära deras intresseområden. En skicklig bloggare är fullt medveten om det.

Varför inspireras inte fler tidningar av detta sätt att tänka? Jag säger inte att det är okomplicerat. Och jag vet att mitt resonemang är något förenklat. Men jag vågar påstå att det skulle kunna vara värt ett försök.

Häromveckan möttes jag av en fullskärmsstor reklamplattfisk på dagstidningens startsida. Det tror jag inte är rätt väg att gå i längden, varken för plattfisk eller tidning.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.