Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklamPR & kommunikationsociala medier

Därför är content marketing i ropet

lördag, 21 december, 2013

contentmarketing

De senaste månaderna har jag (Lena) pratat med flera journalister och många andra om content marketing. Det är ju ett populärt begrepp just nu. Många pratar om det. Få har jobbat med det. Och ännu färre kan visa upp resultat (något förenklat, men ändå).

Men. Därmed inte sagt att det är något dåligt. Tvärtom.

Content marketing kan vara riktigt smart, och ge mycket positiv effekt. Många företag har, med framgång, jobbat med content marketing de senaste tio-tjugo åren, innan begreppet ens var uppfunnet (Här finns en förklaring av begreppet content marketing).

Men varför har content marketing blivit så populärt just nu? Varför startas det nya content marketing-byråer, eller contentbyråer? Kan man jobba med content marketing inom både b2c och b2b? Så frågade journalisten (som jag för övrigt hade i luren mer än en timma, trevligt samtal :)

Alltså. Att medvetet arbeta med ett bra innehåll som en del av en genomtänkt marknadsföring är inget nytt. Ett bra svenskt exempel, med många år på nacken, är Ikea-katalogen. “Vi säljer inte möbler, vi säljer inspiration”, som en tidigare Ikea-chef uttryckte det på en föreläsning jag var på i höstas.

Man skulle kunna tro att ikeakatalogen är en produktkatalog, reklam för möbler. Men folk uppfattar katalogen som en ”inspirationsbibel”, det vill säga inte reklam (i negativ bemärkelse) utan ”inspirerande information” (i positiv bemärkelse).

Här är mina svar till journalisternas frågor om content marketing, i korthet:

Varför är content marketing så populärt just nu?
Av flera olika anledningar. En stor förändring de senaste åren är att en stor del av företags marknadsföring bör ske på ”mottagarens” villkor för att det ska fungera. ”Mottagaren” är nämligen ingen ”mottagare” längre. I många fall är det ju konsumenten som väljer (till exempel när konsumenten googlar efter ett visst innehåll, eller när konsumenten väljer att gilla en viss sida på facebook tack vare intressant innehåll).

Därför är det smart att servera konsumenten det den vill ha, inte skrika högt i örat i helt fel läge. Vilken typ av innehåll vill konsumenten ta del av, på eget initiativ och av egen vilja? Servera det.

En annan förklaring till varför begreppet content marketing har blivit ”glödhett” tycker jag är branschrelaterad. Reklambranschen (eller kanske ”kommunikationsbranschen” nuförtiden) har alltid haft en förkärlek för nya ord. Att klä gamla saker med nya ord. Ibland kan det vara befogat.

Hela mediebranschen svajar. Tidningsbranschen har det tufft. Det kommer ny teknik som påverkar människors medieanvändning. Traditionell annonsering funkar inte som förr. Många byråer har det tufft. Kanske skulle man kunna påstå att byråerna går igenom det som tryckerierna gick igenom för 5-10 år sedan.

Det finns olika sätt att bemöta förändring. Ett sätt kan vara att döpa om saker. För visst låter det kanske bättre med content marketing än ”tidningsproduktionsbyrå”, till exempel? Ett annat sätt kan vara att hitta sin nisch. Just nu verkar ”content-nischen” vara populär.

Jag menar inte att raljera. Ett nytt begrepp kan vara befogat, för innehåll är en mycket viktig beståndsdel i ett företags marknadsföring just nu, och visst kan det vara klokt att nischa sig. De byråer som sedan länge kan det här med att skapa innehåll (content) är till exempel de byråer som har arbetat med kundtidningar. Sedan länge är de en slags hybrid mellan reklambyrå, redaktion, journalist. Nu, i det nya medielandskapet, levereras innehåll i ett flertal olika kanaler. Inte bara på papper. Det kan vara webbsidor, i sociala medier och så vidare. Man är bra på att ta fram innehåll, content, helt enkelt. En innehållsbyrå, eller contentbyrå, om man så vill.

En tredje förklaring kan vara att många företag har upptäckt att traditionell marknadsföring inte funkar lika bra som förr, och därför söker man nya vägar. Det som nu kallas content marketing kan vara en väg.

Varför startas det så många nya content marketing-byråer, eller contentbyråer?
För att det är ett sätt för byråer att nischa sig. För att nya tidens marknadsföring kräver bra innehåll. Och för att det ligger mer i tiden att kalla sig ”contentbyrå” än ”tidningsproduktionsbyrå”.

Kan man jobba med content marketing inom både b2c och b2b?
Ja det klart att man kan. Det har man gjort sedan… inte vet jag… 50-talet eller nåt.

Men är Kreafon en contentbyrå då?
Jamen alltså… ja och nej. Kreafon är Kreafon. Vi jobbar med strategisk kommunikation och brukar kalla oss strategisk kommunikationsbyrå. Vi tänker ut smarta planer för våra kunders marknadsföring och kommunikation. Naturligtvis är det en stor del av vårt arbete att ha koll på och arbeta fram strategier för innehåll som funkar för att nå önskade mål. Ett genomtänkt och relevant innehåll i sina kommunikationskanaler är ju en förutsättning för att stärka sitt varumärke. På det sättet är vi väl en ”contentbyrå” om man nu måste använda det begreppet, eller kanske en ”strategisk contenbyrå”. Men vi är långt ifrån en renodlad skrivatexter-byrå. Det är ju sällan vi arbetar med enbart ren produktion.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.