Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


internet & teknikmarknadsföring & reklammedia & medievanor

Trendspan 2014, sociala medier

tisdag, 14 januari, 2014

83404544_450px

Vad kan vi vänta oss av den sociala webben under 2014?

Vi kan vänta oss mer prat om content marketing. Allt fler producerar innehåll som ska intressera kunderna, utan att vara reklam i traditionell bemärkelse. Man kan se det som en ny blandning av kundtidning och sociala medier, och stora företag kan satsa stort. Handelsbanken har startat en egen TV-kanal och Coca Cola satsar på eget innehåll snarare än reklam i många år framöver. Mindre verksamheter har experter som bloggar (som t.ex .SE gör) eller startar Facebook-sidor inom ett visst ämne.

Vi kan vänta oss mindre information från Google. En sajtägare kan inte längre se vilka sökord en besökare använt för att hitta sidan. Google Alerts har länge varit på nedgång. Google Reader stängdes av under 2013. Det kan vara ett tecken på att Google vill flytta fokus från sökmotoroptimering till annonsering. Eller mer generellt: från gratistjänster till betaltjänster.

Det beror också på att vårt beteende förändras. Vi hittar inte bara information genom att söka på ett ord och klicka på en länk, som vi gjorde i 90-talets ”träffekonomi”. Det är betydligt mer komplicerat idag med rekommendationer, appar, filmer, widgets, och så vidare. Ett exempel är den nya vurmen för frågor, som synts på flera håll.

Ask.fm gör det lättare att ställa frågor till varandra, och har börjat slå rot i Sverige. I USA har en av Twitter-grundarna startat Jelly.co, med tanken att ersätta vanligt sök. Istället för traditionellt textsök så ställer man en fråga till sina kontakter bl.a med hjälp av bilder. Inget nytt i sig, men kanske kan den förenklade formen vara ett framgångsrecept.

Snowdens avslöjande har visat många problem med personlig integritet på nätet. Men det finns en annan twist på frågan som inte diskuterats: rätten att få det man ber om. När jag t.ex prenumererar på en sida på Facebook är det inte säkert att jag kommer att se deras innehåll. Det sägs att vissa företag bara når 2% av sina gillare på Facebook, och i andra kanaler kan det vara minst lika svårt att nå fram.

För marknadsförare ligger det nära till hands att betala för att nå fram. Ett annat alternativ är att börja utforska andra sociala medier. Med gratistjänsten If This Then That kan man på smarta sätt automatiskt skicka vidare innehåll till flera kanaler samtidigt. Det kan vara ett bra sätt att testa andra kanaler, utan att lägga ner för mycket tid och resurser. Det kan behövas i en framtid där vi använder många mindre tjänster, istället för en universallösning (Facebook). Det verkar nämligen som att utvecklingen går åt det hållet under 2014.

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Trendspan 2014, sociala medier”

  1. Anonym säger:

    Hej,
    kan du ge mig 5 slagkraftiga argument till varför min kommun ska skapa en FB sida?

  2. Kreafon säger:

    På sidan 11 i vår rapport ger Karlstad kommun fyra bra anledningar.
    http://kreafonbutiken.se/kommunen-pa-facebook-2014.html

    En kommunikatör i Malmö menar att det är en demokratifråga:
    http://nordgrenx2.se/2014/04/sociala-medier-en-demokratifraga/

    Oavsett vilken kanal man väljer, så kan man ju tycka att kommunen ska finnas tillgänglig. Inte bara för att ge invånarna korrekt information, men också för att bygga relationer. Medborgardialog och spridning är de vanligaste anledningarna till att kommuner använder Facebook.

    Man ska däremot också vara medveten om riskerna med att bli allt för beroende av en specifik tjänst, det skriver jag (Anders) om i slutet av rapporten som jag länkar till ovan.

    Det är svårt att ge 5 slagkraftiga argument eftersom det beror på vad både kommunledning och invånare vill (och kan).

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.