Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


varumärke & strategisk kommunikation

Ett varumärke är ett löfte

fredag, 24 januari, 2014

lofte

I vissa sammanhang, till exempel inom offentlig verksamhet, kan ordet ”varumärke” kännas malplacerat. Då kan ”rykte”, ”renommé” och ”förtroende” vara användbara synonymer.

”Vårt goda rykte” = ”Vårt starka varumärke”

Oavsett vilket ord man föredrar handlar det om samma sak, och är egentligen väldigt enkelt. Det handlar om ett löfte. Och förväntningar.

Ett företag, eller en offentlig verksamhet, lovar något. Kunder och omgivning har förväntningar. Varumärket uppstår i när löfte och förväntningar möts. Ju bättre ett företag är på att uppfylla förväntningarna, desto starkare varumärke.

Som företag handlar det alltså om att hålla det man lovar. Och lova det man kan hålla. Enkelt. Och svårt.

Till exempel är det inte särskilt ovanligt företag tar i lite extra i sin marknadsföring. Lovar lite mer än man egentligen kan hålla. Hoppas på det bästa. Säljer lite mer på kort sikt. Men kunderna blir engångskunder och återvänder aldrig mer. Kan funka på kort sikt (”vi säljer mer!”), men stärker inte varumärket på lång sikt.

Om man vill stärka sitt varumärke är det egentligen klokare att tänka och agera tvärtom – lova lite mindre, och sedan överleverera. Överraska på ett positivt sätt.

Allt som kommunicerar – reklam, personal, hemsida, lokaler och så vidare – bär med sig ett löfte, skapar en förväntan, oavsett det är medvetet eller inte. Titta på bilderna ovan. Vad utlovar de olika bilderna? Vilken typ av företag är det som arbetar i lokalerna till vänster? Och vad skulle du förvänta dig vid ett möte i lokalerna till höger? Vad utlovar interiören?

Om detta och mycket, mycket mer har vi pratat, resonerat och funderat kring under de senaste två dagarna på Framgångsrikt varumärke (nästa kurstillfälle i Örebro i mars). Det är alltid lika intressant att få input från olika branscher, stadier och konkurrenssituationer. Varje kurstillfälle blir unikt.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

 

 

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.