Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningi göteborgsociala mediervarumärke & strategisk kommunikation

Frukostseminarium – sociala medier, varumärket och ledarskapet

onsdag, 5 februari, 2014

marknadscheferna_5

marknadscheferna_6

marknadscheferna_1

marknadscheferna_4

marknadscheferna_8

marknadscheferna_2

marknadscheferna_7

Upp i ottan! Frukostseminarium om sociala medier på Konfex & Konferens i Eriksbergshallen i Göteborg. Lokalen fylldes på snabbt och blev till sist proppfull! Folk stod längs väggarna och några tittade på skärm i ett annat rum. Trevlig med ett så stort intresse!

Det blev en intensiv timma med sociala medier på både invant och lite nytt sätt.

Framför allt ville jag (Lena) slå ett slag för kommunikation person till person, att använda sociala medier som person. Som jag ser det finns det mycket obruten mark här. De flesta företag använder fortfarande sociala medier enbart utifrån företaget, med företagets logotyp som avsändare. Att kombinera denna typ av användning med att personer på företaget använder sociala medier i sin yrkesroll öppnar upp för många nya möjligheter. Inte minst kan man på så sätt få en mycket större publik att kommunicera med.

Och det är framför allt mellan människor det skapas relationer och förtroende. Person till person blir ofta en mer balanserad dialog än den som någonsin kan uppstå mellan opersonligt företag och en individ. Ofta är det helt enkelt både roligare, mer intressant och tryggare att prata med en människa. Värt att tänka på, inte minst för B2B-verksamheter som vill dra nytta av sociala medier.

En person som jag tycker är bra på detta är Lars Backström, VD på Västtrafik. Därför var det extra roligt att ha honom med på föreläsningen idag. Både jag och Lars var inne på en förändrade omvärld som både kräver och ger möjlighet till nya sätt att kommunicera.

Lars berättade att han använder Twitter för att lyssna på omvärlden. För honom är det starkt sammankopplat med varumärket och ledarskapet. Om man vill vara lyhörd och ha kundfokus, då måste man också leva det i praktiken. Därför använder Lars Twitter. Om man på riktigt är intresserad av vad kunder tycker – då blir det omöjligt att inte vara intresserad av sociala medier.

Tack Marknadscheferna, Konfex & Konferens och alla deltagare för ett trevligt frukostseminarium!

Foto: Kreafon. Nyfiken på fler vd:ar och chefer som twittrar? Se här (du måste vara inloggad på Twitter för att länken ska funka). Vill du lära dig att använda Twitter i ditt jobb? Välkommen till Proffs på Twitter!

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Frukostseminarium – sociala medier, varumärket och ledarskapet”

  1. Niklas Angmyr säger:

    Hej Lena. Kul rapport. P2P känns som den ultimata utvecklingen av sociala medier. Och företagen/varumärkena hamnar i skymundan vilket väl inte är så lätt att hantera kanske.

    Du hade också frukostmöte med Dataföreningen i onsdags. Hade velat gå men var förhindrad. Låg det på något topp fyra?

    Mvh Niklas

  2. Lena (Kreafon) säger:

    Ja, eller ett bra komplement :) Tror på en parallell utveckling varumärke – människor, OCH att varumärken i allt utsträckning kommer att utvecklas/byggas/vårdas med hjälp av människor (inte bara opersonlig reklam).

    Dataföreningen tror jag länkade till Marknadschefernas event, det är nog det du menar. Jag har inte haft något särskilt för Dataföreningen alltså. Än, i alla fall ;)

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.