Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistikmedia & medievanorsociala medier

Medieakademin: 444 personer har lågt förtroende för Twitter

måndag, 10 mars, 2014

äpplen och päron

Medieakademins släppte nyligen Förtroendebarometern (PDF) som sedan 1997 jämfört bland annat partier, medier och företag. I år har man samlat in 1200 webbenkäter och kommit fram till att vi har mindre förtroende för Twitter än för Sverigedemokraterna, och att förtoendet är ungefär detsamma för Wikipedia, kungahuset och facket. Röda korset, ICA och Google spelar också i ungefär samma liga vad gäller förtroende.

Det här tycker jag (Anders) är en väldigt märklig jämförelse. Vad får man ut av att jämföra förtroendet för en matbutik och en amerikansk sajt? Har man inte väldigt olika slags förtroende för ICA och Google? Handlar det om förtroende för företaget, tjänsterna, innehållet, varumärket eller något annat? Det framgår inte, för Medieakademin redovisar inte frågorna som ställts (vad jag kan se?).

Vad gäller Twitter och Facebook, så är det ännu svårare att förstå vad siffrorna avser. Jag har valt de som jag följer på Twitter med omsorg så jag har ett högt förtroende för dem, oftast. Men det skulle ju kännas konstigt att säga att jag har högt förtroende för ”Twitter” bara för det. Om man vänder på det istället – vad innebär det att säga att man har lågt förtroende för Twitter? Har man då valt att följa ett gäng mytomaner, eller är det just företaget Twitter man avser? Eller är det helt enkelt så att man inte använder Twitter, och mest pratar om det som skrivs om Twitter?

Det är en svår fråga, och det är faktiskt många som valt att inte svara på frågan om Twitter. Väldigt många. Hela 63% har svarat ”Ingen uppfattning” eller ”Varken eller” på Medieakademins frågor. Förtroendebarometen säger alltså att endast 444 personer har lågt förtroende för Twitter. Generellt sett så är det drygt 2 av 5 som svarar så om Facebook, Wikipedia, Aftonbladet.se och Google. Fast den sidan i undersökningen tog man bort i presentationen. Av någon anledning. [det här stycket ändrades 11/3, eftersom jag läst statistiken fel, men nu ska det vara rätt]

Det är alltså inget tillräckligt urval för att kunna säga något om. Nä, som gammal student på Göteborgs Universitet, som delvis står bakom undersökningen, så blir man ju lite knäckt av det här. Bättre än så här får ni allt prestera, om ni inte vill att forskningen tappar ännu mer förtroende.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


4 kommentarer till “Medieakademin: 444 personer har lågt förtroende för Twitter”

  1. Stata säger:

    Jag har inte läst metoddelen i undersökningen men att 444 av 1200 sagt sig ha lågt förtroende är i sig inget tecken på ”för litet urval”. Det låter som standard. Det avgörande är HUR urvalet skett, dvs att de 1200 är representativa. Om de är det ser jag utifrån en statistisk synvinkel inga problem.

    Att rapporteringen valt att fokusera på hur få som har förtroende, istället för att majoriteten inte har nån uppfattning, är en annan sak. Det kan man tycka inte är rättvisande, men det är inget metodmässigt fel.

  2. Har förtroendet för sociala medier minskat? |Sara Hernandez säger:

    […] Ja, enligt denna rapport har förtroendet för siter som Facebook och Twitter gått ner. Det finns ingen förklaring i rapporten, men jag kan tänka mig att det är saker som den ökade reklamen, rapporter som NSA-övervakning och annat som gör att man tappar förtroendet för plattformarna i sig och företagen som driver dem. Jag är inte ensam i dessa funderingar, Kreafonbloggen har också skrivit ett inlägg om otydligheten kring vad som menas med att sociala m… […]

  3. Kreafon säger:

    Stata: Lite klumpigt formulerat där, ja. Bra att du är med :) Det är möjligt att det inte är ett uttalat metodfel att fokusera på minoriteten och dölja majoriteten. Men resultatet blir ju missvisande, så det borde väl åtminstone bli avdrag där om det vore en skoluppgift, tänker jag (Anders). Och att basunera ut sådant till medierna känns ju inte särskilt hederligt.

  4. Förtroendebarometern och nyhetsmedierna | Kreafonbloggen säger:

    […] Medieakademin: 444 personer har lågt förtroende för Twitter ? forskning, undersökning, statistikmedia & medievanorsociala […]

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.