Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistikmedia & medievanorsociala medier

Förtroendebarometern och nyhetsmedierna

tisdag, 11 mars, 2014

nyheter

Så var det på nytt dags för examen i förtroendeskolan i samband med Mediedagarna i Göteborg.” Så inleder GP:s ledarskribent Peter Hjörne sin text.

”Förtroendebarometern säger inte mycket om förtroendet för Twitter” konstaterar doktorand Ulrika Hedman.

Själv tänker jag (Lena) att nyhetsrapporteringen kring Medieakademins Förtroendebarometer säger en hel del om nyhetsmedier, och deras förtroendekapital.

Häromdagen rapporterade alla stora nyhetsmedier från Medieakademins undersökning Förtroendebarometern. Man behövde varken vara medievetare eller journalist för att väldigt snabbt ana att allt inte stod rätt till. En seriös undersökning blandar inte äpplen, päron och rävar. Det är varken klokt eller relevant att jämföra Röda korset, ICA och Google.

Men det tyckte inte TT Nyhetsbyrån och nyhetsmedierna som gick ut med nyheter och lät knasiga listor passera. Artikel efter annan i SvDSveriges RadioDagens NyheterMedievärldenSVT med flera. Pinsamt.

Är det någon som behöver förtroende i dessa dagar så är det nyhetsmedier. Folk vill kunna lita på nyheterna i tidningen, på radio och i TV. Surret i sociala medier kan det ju vara lite si och så med, tycker många, och då vill man vara säker på att nyhetsjournalisterna vet vad det pratar om. Eller hur?

Och så trampar man så fatalt i klaveret. Nyhetsmedierna gör det som de absolut inte borde. Struntar i att granska och ifrågasätta.

Förutom att jag är förundrad över mediernas avsaknad av ifrågasättande förvånas jag över att det är Göteborgs universitetGöteborgs-PostenSifo med flera stora aktörer som står bakom denna oseriösa undersökning. Och jag fascineras jag av tystnaden. Det verkar inte finnas någon som vill svara på våra och andra kritikers frågor kring undersökningen.

Vad tycker egentligen journalistkåren om det här? Och vad tycker forskarkåren? Är det här vad som behövs för att universitet, medier och mediebranschen ska höja sitt eget förtroende?

Jag instämmer med Peter Hjörne. Det behövs en förtroendeskola. Och det verkar som att många behöver ta examen.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.