Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklam

Den här bloggposten är gratis

tisdag, 18 mars, 2014

kanga

Uppdaterat 2014-04-07: Syftet med nedanstående bloggpost var att berätta om hur vanligt förekommande det är att företag använder metoder som strider mot marknadsföringslagen, resonera om problematiken kring detta och förklara varför det behövs förändrade arbetsmetoder. För att göra det tydligt valde vi att ta ett faktiskt exempel ur verkligheten. Efter denna bloggpost kontaktades Lena av företagets byråkontakt som meddelade att företaget nu valt att arbeta med andra metoder i Sverige, vilket vi förstås tycker är mycket bra. Fler företag och byråer borde anpassa sina arbetsmetoder så att deras marknadsföring följer marknadsföringslagen.

 

Jag (Lena) har blivit erbjuden 1900 kronor för att skriva en bloggpost om ett företag. Deras byrå mailade. Företaget vill gärna att jag ska skriva något som är ”relevant för er sajt och för läsarna givetvis”. Ja, det kan jag nog få till.

Företaget vill gärna ha ett ”annorlunda content”, artiklar som ”sticker ut, är långa, till viss del provocerar”. Jo, jag kan nog provocera lite. Jag ska se vad jag kan göra.

Byrån har en idé om att jag ska skriva något om företagets ”PR- och marknadsföringsstrategi”. Visst, det låter intressant.

Men. Företaget vill helst undvika att min bloggpost markeras som reklam. ”Det vill vi helst undvika” svarar byrån på min fråga, och skriver att de vill hellre ha ”en vanlig artikel om marknadsföring/kommunikation där vår klient nämns i sammanhanget. Nästan en vetenskaplig artikel.”

Åhå? Vetenskaplig alltså! Det var inte illa.

Jag tackar nej till de 1900 kronorna faktiskt. Förutom att det inte framgick om det var före eller efter moms – och att jag skulle kunna ta det som en rejäl förolämpning – så har jag ärligt talat inte lust att skriva om ett företag som för mig är rätt obekant (jag blundar också för det faktum att företaget kom med fiffeltips, det nämner jag inte ens här).

Däremot hade jag och Kreafon med glädje hjälpt företaget att förbättra sin marknadsföring (det verkar ju behövas) men då förväntar jag mig en mer seriös förstakontakt. Och en större budget.

Men! Jag skriver gärna en lång artikel om marknadsföring som jag uppfattar som oseriös. Utan att ta betalt. Så, tack Zalando och er byrå Wirkungsvoll för uppslaget!

I nästa bloggpost (som blir lite mer ”vetenskaplig”) tänker jag förklara varför det strider mot marknadsföringslagen att erbjuda en bloggare 1900 kr för en artikel, och vad man bör tänka på som bloggare när man tar emot ersättning från företag.

Eftersom företaget, Zalando, önskade en artikel om sin PR- och marknadsföringsstrategi så kommer jag att använda Zalando som exempel på hur man som företag inte får göra. Dessutom ger jag goda exempel på hur man både som företag och bloggare kan få till givande samarbeten. För visst kan man arbeta med detta på ett seriöst vis istället!

Långt, provocerande, lite vetenskapligt och om PR- och marknadsföringsstrategi. Jag tycker allt att jag får med många av Zalandos önskemål!

Visst kan jag provocera lite, men jag gör det gratis. Det bjuder jag på, Zalando :)

*Som ni förhoppningsvis vet är innehållet i Kreafonbloggen inte köpt. Vi skriver på eget initiativ och utan att få betalt av företagen som nämns. Eftersom det är Kreafons blogg skriver vi självklart om Kreafons kurser och böcker, och berättar ibland om de uppdrag och företag som vi jobbar med. Men det finns inte på kartan att vi skulle debitera våra kunder för en bloggpost. Foto: Bildarkiv, Kreafon

………………………………………

Uppdaterat: Bloggposten finns här: Otillåten smygreklam i bloggar

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Den här bloggposten är gratis”

  1. Otillåten smygreklam i bloggar | Kreafonbloggen säger:

    […] Den här bloggposten är gratis ? marknadsföring & […]

  2. Mats Fahlgren säger:

    Tack för den byxneddragningen, nästan vetenskapligt utförd. ”Schack matt!” :)

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.