Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistikkommunikation i offentlig sektor

Skåne inte alls usla på Facebook

fredag, 21 mars, 2014

rapporten-foto_450px

Igår släppte vi vår rapport med statistik om kommuners facebooksidor: Kommunen på FacebookSydsvenskan skrev två artiklar om den, varav en hade rubriken Skånska kommuner usla på Facebook. De tittade på gillare jämfört med invånarantal och konstaterade att de fem bästa kommunerna i Skåne hamnade mellan plats 19 och 61. Att Malmö låg så lågt som plats 175 såg man som lågt.

Det kanske man kan tycka är ”dåligt” – men i förhållande till vadå? Vi kan jämföra med Västra Götaland till exempel. Det är här vi bor och jobbar. Här finns fler kommuner än i Skåne (49 jämfört med 33) fast resultatet ser inte bättre ut för det. De fem bästa kommunerna hamnar på plats 27 till 66 och Göteborg syns först på plats 191. Det är alltså lägre placeringar än Skåne. Dessutom kan man tillägga att plats 191 är nästsämst i hela Sverige.

Skåne är alltså inte alls sämst. Mitt intryck (Anders) är snarare att Skåne ligger rätt långt fram vad gäller kommunikationen. Som Linda Nordgren skrev, så har Malmö Stad t.ex 80 (!) sidor på Facebook. Det är ett bra drag i ett fragmenterat medielandskap, precis som vi pratar om i rapporten. Däremot syns det inte i statistken, eftersom vi bara undersöker kommunernas övergripande sidor.

Hursomhelst. Det verkar rätt så orättvist att säga att Skåne är usla på Facebook.

Bild: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.