Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningPR & kommunikation

Vad har kulturlivet som andra inte har?

tisdag, 3 juni, 2014

mick_450px

De flesta som jobbar med kultur – oavsett om det är kulturarv, teater, museum eller något annat – har massor att dela med sig av. Som andra gärna vill ta del av. Texter och bilder, filmer, ljud och berättelser, tankar, kunskap och så vidare. Det är en enorm tillgång i dagens medielandskap!

På nätet finns inte bara en stor publik, utan väldigt många små. Det ska man inte glömma bort. Man kan dra fördel av att arbeta med något smalt. Man blir till exempel mer sökbar, och de som hittar en stannar gärna. Kanske har man inte flest följare, men de som man har är hängivna.

Av samma anledning finns det breda verksamheter som har flera olika kanaler. En teater kan skapa en kanal som bara handlar om en viss pjäs eller en viss scen. Det går också att fokusera på ett visst ämne som t.ex improvisation, rekvisita, en viss tidsepok, eller en särskild karaktär i en pjäs. Eller kanske baka in pjäsen i sociala medier med så kallat transmedialt berättande?

Det kallas ibland för content marketing – att sätta mottagaren i centrum och ta fram innehåll som hen vill ha. På hens villkor. På riktigt. Det gäller att bli av med hemmablindheten och tänka från andra hållet. Kanske inte bara prata om sig själv? Blir det bra så får man ofta en lojal skara av följare som gärna rekommenderar och sprider vidare ens innehåll. För att de uppskattar vad ni gör.

Man måste inte skapa jättespecifika kanaler heller. Det kan kännas precis lika bra för mottagaren att få ett blandat innehåll. En bred verksamhet som t.ex ett stadsmuseum eller ett bibliotek kan erbjuda en blandad kompott som mottagaren uppskattar. För att komma ur filterbubblan. Det beror på vem man vill prata med.

Det finns hursomhelst massor av möjligheter, och jag (Anders) tror att många kulturverksamheter skulle kunna vässa kommunikationen ännu mer. För att få nya besökare, bättre rykte, nya samarbeten, mer feedback. Just därför har vi tagit fram kursen PR för kulturarbetare. Det är en speciell blandning av PR, sociala medier och content marketing som hjälper er att hitta nya sätt att kommunicera.

Läs gärna mer om kursen här, och tipsa gärna andra som kan vara intresserade.

Foto: bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.