Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


kommunikation i offentlig sektorsociala medier

Använda Facebook för att öka valdeltagandet?

torsdag, 26 juni, 2014

kommunen på facebook

Allra först: Jag (Lena) tycker att det är bra att göra vad som går för att ännu fler ska rösta i EU-val, valet i Sverige och i kommunvalet. Men.

Det verkar som att väldigt många kommuner, valnämnden, har fått erbjudanden från företag om att annonsera på Facebook för att höja valdeltagandet i sin kommun.

Idén i sig är inte så dum. Det går säkert att få fler att rösta genom att informera och påminna på Facebook. Det är tillvägagångssättet, erbjudandet,  som stör mig. Som jag ser det gränsar det till lurendrejeri.

Det kan vara en mycket god idé att annonsera på Facebook för att nå sina kommuninvånare. Normalt sett brukar ca 40-50% av kommuninvånarna vara facebookanvändare.

Det finns olika typer av annonsering på Facebook och det går att välja sin målgrupp, till exempel personer över 18 år som bor i kommunen X, som annonsen ska visas för. Man kan själv bestämma sin budget och för 200 kr kan man nå ca 11.000 personer, som ett exempel.

Under och efter annonseringen tillhandahåller Facebook detaljerad statistik över antal visningar, klick och så vidare. Och man får ett detaljerat kvitto.

Det finns alltså många fördelar med att annonsera på Facebook:

  • Det är lätt att ringa in en geografisk målgrupp
  • Man kan välja särskilda åldersgrupper
  • Det behövs ingen jättebudget
  • Man får tydlig redovisningar över visningar och klick

Så, varför stör jag mig på dessa erbjudanden som skickats ut till kommuner och kommuners valnämnder? Av flera olika anledningar:

  • Det är busenkelt att skapa annonser på Facebook. Kanske inte för vem som helst, men i varje kommun finns definitivt en eller flera kommunikatörer som kan/skulle kunna.
  • Det är onödigt att betala överpriser för något man kan/borde kunna göra själv. Och jag övertygad om att väldigt många skulle kunna lära sig på max en timme.
  • Jag är allergisk mot oseriös marknadsföring, och jag gillar inte när man utnyttjar människors okunskap. När ett företag påstår att man har arbetat med sociala medier sedan år 2000 så är det inte sant. Företag och offentliga verksamheter i Sverige började använda Facebook först runt 2010 med någon reda (Enligt Kreafons rapport Kommunen på Facebook 2014 är den äldsta kommunen på Facebook Hässleholm från 2009).

Ska man då inte använda Facebook för att annonsera? Jo, det kan vara jättebra. Och visst vore det bra att göra vad man kan för att öka valdeltagandet!

Här är mina tips:

  • Gör dina egna annonser och sköt administrationen själv, så har du koll på faktiska kostnader/investeringar och kan lära dig saker på vägen. Det är enklare än vad du tror.
  • Prova med liten budget först, så märker du vad som ger bäst effekt för dig.
  • Dra nytta av kommunens sida på Facebook och sponsra (betala för) inlägg istället för/som komplement till annonser.

Facebooks annonser betalas med kort (det går inte att betala mot faktura), och jag vet att det blir problem med det ibland, när man inte har ett betalkort. Men att det skulle vara enda anledningen till att behöva anlita en konsult tycker jag är absurt.

Exempel från verkligheten: Kommunikatör i kommunal verksamhet vill prova att annonsera på Facebook för 500 kr. Hen saknar betalkort i tjänsten och kan därför inte betala. Personen får rådet att vända sig till kommunens upphandlade mediebyrå. Byrån har en minimiavgift/startkostnad på 6.000 kr. Summa summarum: Facebook-annonsen kostar 6.500 kr istället för 500 kr (!)

Vansinne, tycker jag. (Det tyckte kommunikatören också och struntade i att annonsera. Därmed gick kommunen miste om en möjlighet att nå ut med ett viktigt budskap.)

Personligen är jag trött på alla konstigheter som verkar uppstå kring annonsering på Facebook (har bara idag pratat med personer från några olika kommuner). Därför: Om du jobbar i en kommun och har frågor kring ovanstående är du välkommen att höra av dig till 031-708 99 25 så svarar jag eller mina kollegor. Helt gratis.

Sist men inte minst, till alla, glöm inte att rösta!

Foto: Skärmdump ur rapporten Kommunen på Facebook (kan laddas ner kostnadsfritt här).
Mera Facebook? Välkommen på kunskapsdagen Kommunen på Facebook.

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.