Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


entreprenörskap, företagande, näringslivföreläsning, kurs, utbildningsociala medier

Att jobba med sociala medier

torsdag, 28 augusti, 2014

blogg12

Vi får ofta mail till Kreafon från personer som jobbar med sociala medier. Självklart är det en komplimang med mail som börjar med ”Jag skriver till er för att jag vet att ni har koll och jag vet inte vem annars jag ska fråga…”.

Mailen brukar vara från personer som arbetar på stora företag, kedjor och organisationer. Vi får också mail från konsulter på reklambyråer, kommunikationsbyråer och PR-byråer.

Inte sällan blir jag (Lena) lite förvånad. Jag vet att det finns mycket att hålla koll på när det kommer till marknadsföring. Och jag vet att det kan tyckas uppstå många nya situationer i sociala medier. Men det här med lotterier i marknadsföring, till exempel, det är inget nytt. Det har funnits länge (jag fick det rabblat för mig när jag gick på RMI Berghs för runt tjugo år sedan) och samma sak – i stort sett – gäller idag, även om medierna är fler och digitala.

Rollen som social media manager (eller ”kommunikationsansvarig digitala medier”, eller vad nu titeln är) är ansvarsfylld. Dels är man företagets röst utåt. Samtidigt måste man ha koll på det juridiska. Är det rimligt att lägga över allt det ansvaret på en alltför ung/oerfaren person, funderar jag över ibland. Ett brott mot marknadsföringslagen råkar måhända göras av en person, men det kan få stora konsekvenser och det är företaget som måste stå till svars (gäller även när det är företagets kommunikationsbyrå som råkar trampa i klaveret).

Mina tips är tre:

  • Vill du jobba med sociala medier? Förutom att det är bra att vara flink på de olika kanalerna (går att träna på egen hand) så är det användbart med en utbildning inom kommunikation och marknadsföring. Argumentationsteknik, budskapsformulering och kreativ idé kan vara bra att ha med sig, liksom förståelse för olika typer av innehåll. Glöm inte heller att du behöver ha koll på bl.a marknadsföringslagen, personuppgiftslagen och upphovsrätt.
  • Är du arbetsgivare med en social media manager anställd? Se till att personen har de kunskaper som behövs: kunskap om hur de olika kanalerna fungerar, insikt om hur man arbetar med målinriktad kommunikation, förmåga att uttrycka sig på lämpligt vis och koll på det juridiska. Fundera också vem hos er som har det övergripande ansvaret om något råkar gå snett.
  • Är du på ett företag som anlitar konsulter eller kommunikationsbyrå? Försäkra dig om att byrån har koll på läget.

Nästa vecka håller vi höstens enda Social Media Manager, en tvådagarskurs för dig som redan idag arbetar med sociala medier. Kursen går även våren 2015 och du kan anmäla dig redan nu. Läs mer här.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.