Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistik

Emotionellt går före rationellt igen: ny forskning

måndag, 8 september, 2014

200464106-001

Vi har skrivit om det många gånger förut. Vikten av det emotionella när man kommunicerar. Medan kommunikatörer har pratat om det här väldigt länge, så har ekonomerna varit lite långsamma i starten.

På Lunds universitet sitter en grupp forskare som i flera år gjort experiment som bekräftar vikten av det emotionella. Att vi går på magkänsla snarare än rationella argument om kvalitet. Och det kan gälla även för tekniskt komplexa produkter inom B2B.

– Image och varumärke är viktigare än själva produkten när vi handlar livsmedel, säger Johan Anselmsson som är docent i marknadsföring.

I en ny studie tittar man närmare på matvaror. De visar att hållbar produktion inte fungerar särskilt för att driva försäljning. Snarare fungerar det bättre att prata om status, unikhet och ursprung. Det väcker rätt känslor.

Läs pressmeddelandet om deras nya forskning här.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.