Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


PR & kommunikationsociala medier

Kan man ha för många gillare och följare?

måndag, 15 september, 2014

185522977_450px

Du vet nog hur det kan vara. Ibland kan man sitta stirra på siffran som aldrig ökar. Man suktar efter retweets, klick, delningar och favorit-markeringar. Ju fler desto bättre.

Det är lätt hänt att tänka så. Men då är det viktigt att komma ihåg några saker:

 Över hälften av all nättrafik är icke-mänsklig. Det handlar om program som finns bland annat för att bättre på statistik och sökmotoroptimera. YouTube och Spotify har miljarder med lyssningar som görs av ”robotar” för att generera intäkter.

 Upp till var tionde konto på Facebook kan vara fejk, enligt dem själva. Twitter gissar på att deras andel fejkkonton är 5%.

 En tredjedel av all annonstrafik är fejk, enligt en studie. Om du betalar för en annons på nätet så ska du räkna med att var tredje klick/visning kan räknas bort som skräp, om den här studien stämmer.

 Det finns inget samband mellan antal klick och delningar å ena sidan, och hur mycket folk läser ett inlägg å andra sidan. De texter som delas mest är inte de som läses mest. Och de inlägg som läses mest, har inte alls många delningar och klick. Det visar en studie av Time’s analysföretag.

Men ändå – högre siffror måste väl ändå vara bättre än lägre siffror? Nja, det är inte säkert det heller – speciellt inte på Facebook. En sidas inlägg visas nu för allt färre av sina gillare, och då väljer många sidägare att betala för att nå ut. Såklart. Problemet med det är att man då får fler fejkgillare som inte interagerar med sidan, vilket får Facebook att tolka sidans inlägg som mindre populära, och därmed nå ännu färre av de som faktiskt vill ha innehållet.

Men vad ska man göra då? Hur gör man mätningar som övertygar chefen om att kommunikationen på nätet är viktig? Jo, man får hitta andra sätt att mäta på. För egentligen är det här inte så konstigt. Det viktigaste med en tidningsannons är inte antalet läsare, utan hur många kunder man får. Det viktigaste med att nätverka med andra handlar inte om hur många visitkort man lämnar ifrån sig. Ett medborgarmöte blir inte bättre bara för att 300 personer är där, utan beror på kvaliteten på diskussionerna som uppstår.

Just därför är det så många som nu pratar om content marketing. Vikten av att ta fram innehåll som folk vill ta del av, och poängen i att utveckla kanaler som folk uppskattar. Och då stiger säkert siffrorna, men det allra viktigaste är att man får ett bättre rykte och fler kunder.

Det här kan vi lära oss:

  • Tänk i första hand kvalitet snarare än kvantitet.
  • Lägg inte för stort fokus på siffror, särskilt om du inte kan vara säker på vad de innebär.
  • Mät resultat utanför Facebook. Får ni fler telefonsamtal och mail? Ger inläggen fler besökare till er hemsida?  Pratas det om er i andra sociala medier?

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.