Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningsociala medier

Branschorganisationen i sociala medier

onsdag, 17 september, 2014

branschorganisation

Tidig morgon eller sen kväll, genom tågfönstret, det är oftast så jag (Lena) upplever Stockholm. Dagarna brukar vara så intensiva att det inte blir mycket mer än så, men det är inte så bara!

Förra veckan höll jag en heldag om sociala medier för en branschorganisation. Det blev en riktigt bra dag med många intressanta diskussioner.

Hur kan en branschorganisation dra nytta av sociala medier? Varför och hur påverkas alla i verksamheten och vilka fördelar finns det med att representanter för verksamheten använder sociala medier utifrån sin person? Det och lite till hann vi med under dagen.

Organisationen ville bli bättre på att använda sociala medier av flera olika skäl, inte minst för att värva nya medlemmar och ge service åt befintliga. Diskussionerna kretsade mycket kring kanaler. LinkedIn bättre än Facebook? Borde vi ha en blogg? Ska vi kanske prova Instagram? Hur når vi ut på bästa vis?

Och så pratade vi en hel del om att det kanske inte handlar om att ”nå ut”, utan om ”att bli nådd” och att få folk att vilja följa, gilla och prenumerera.

I väldigt korta ordalag rekommenderar jag:

1. Fundera över vilka ni tänker som målgrupp, hur de använder sociala medier och anpassa er (och era val av kanaler) till det

2. Använd inte fler kanaler än ni mäktar med. Börja hellre med färre och komplettera sedan.

3. Strukturera kanalerna. Ska de hänga ihop med varandra (och i så fall hur) eller inte? Det vill säga: Tänker ni att ni vill nå samma typ av personer i alla era kanaler, eller olika?

4. När kanaler och struktur är klart: Börja arbeta ordentligt med innehållet, det ni säger i era kanaler. Innehållet ska inte vara ett resultat av slump och vad som fanns att tillgå. Det ska vara resultatet av ett strategiskt tänk och en genomarbetad plan.

Det som gjorde dagen extra bra var att ”rätt” personer var på plats. Och med det menar jag att det fanns representanter från olika delar av verksamheten, ledningsgruppen, ”marknadsfolk”, experter och så vidare.

Alla i verksamheten har så klart inte lika mycket att göra med organisationens kommunikation i sociala medier, men alla berörs på något sätt. Därför behöver alla känna till tankarna bakom varför man använder sociala medier, och vad det är man vill uppnå.

Att ledningsgruppen är delaktiga i att formulera syften och mål tycker jag är viktigt, eftersom det bör följas av resonemang kring vilka resurser som kommer att krävas och på vilket sätt ledningen eventuellt behöver vara inblandad, till exempel som kommunicerande representanter för verksamheten.

Som sagt. Det blev en riktigt intensiv och intressant dag i Stockholm. Tack för det!

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.