Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningsociala medier

”Twitterkursen öppnade en helt ny värld”

torsdag, 18 september, 2014

louisepetersson

Louise Petersson är webbredaktör på Kungsbacka kommun. I våras gick hon vår twitterkurs och håller just nu på att ta ut kommunen på Twitter. Vi passade på att prata lite om hur det går för dem.

Berätta, Louise, vad är det allra roligaste med ditt jobb? – Jag älskar att det är omväxlande, det händer alltid något nytt inom området kommunikation. Jag är utbildad journalist, och har tidigare jobbat som reporter. Det trivdes jag mycket bra med, men jag upplever att det finns större utvecklingsmöjligheter som kommunikatör. Dessutom tycker jag väldigt mycket om att arbeta strategiskt, något man inte gör på samma sätt som journalist då det ofta handlar om att hålla deadlines. Här kan man arbeta mer långsiktigt och planerande vilket passar mig perfekt.

Kungsbacka kommun har ju en facebooksida och du var med när ni startade upp sidan, kan du inte berätta om era tankar med att finnas på Facebook?
– Vi lanserade vår facebooksida 2011 när det verkligen var i ropet att man skulle finnas där. Vårt syfte har hela tiden varit att sidan ska vara ett enkelt sätt att kontakta oss. En plats där de kan ställa frågor och lämna synpunkter. Vårt motto för sidan var och är ”Ställ din fråga på Facebook – vi ser till att du får svar”.

Nu har ni funnits på Facebook i cirka tre år – vad tycker du har varit den största nyttan med att finnas där?
– Jag skulle säga att det är en bra kanal att få ut nyheter i och framförallt har Facebook varit guld värt vid till exempelvis krissituationer. Det går snabbt att få ut information och svara på frågor.

Från dag ett har Kungsbacka kommun valt att ha ett väldigt personligttilltal på sin facebooksida. Berätta lite om hur ni resonerat kring tonen på Facebook.
– Alla som skriver signerar posterna med sitt namn. Det är viktigt för oss. Läsaren ska veta vem det är som svarar så att hen kan ta kontakt med oss om det behövs. Vi har ”du-tilltal” och ”vi-tilltal” även på vår webbplats och jag tror det är extremt viktigt att våga ha en personlig ton. Vi finns där för invånarna och vill vara där de är – då är det också viktigt att tala så att alla förstår.

I våras gick du vår twitterkurs, och vi har förstått att det är på gång att Kungsbacka även ska finnas där. Vad kände du att kursen gav dig?
– Idag använder jag Twitter i min yrkesroll för att omvärldsbevaka. Jag skriver i princip ingenting men finns där för att lyssna av. Twitterkursen öppnade upp en helt ny värld för mig som jag helt hade missat! Jag känner att jag förstår hur jag kan använda Twitter och på hur vi som kommun kan dra nytta av det.

Louise tre bästa Facebooktips
– Personlig ton
– Mycket ögonblicksbilder
– Ha en tydlig strategi och plan för er Facebooksida

Ni har väl inte missat att det snart är dags för vår kurs Twitter som arbetsverktyg? 28 november i Göteborg och 1 december i Stockholm, klicka här för mer information och anmälan.

Foto: Kungsbacka kommun

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.