Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningsociala medier

Vad är Secret?

onsdag, 24 september, 2014

secret_450px

Förra veckan höll vi och Bildningsförbundet Östergötland en dag om sociala medier för polisen i Östergötland. Det var väldigt lärorikt att få höra lite om polisarbete på nätet, och kul att vi lyckades nå fram med nya kunskaper.

Nu har det varit en del nyhetsinslag om Secret – den nya appen där man kommunicerar anonymt med andra. Du söker igenom dina kontaktlistor och lägger till alla som har Secret installerat. När du skickar ett meddelande så ser dem det, men vet inte vem det kommer ifrån. Och i gengäld får du ett flöde av anonyma meddelanden från folk du har i dina kontaktlistor, men du vet inte vem av dem som skrivit det.

Det bäddar för att prata om känsliga saker som man egentligen inte vågar prata om. Och det finns massor av fördelar med det, som även en del ungdomar nämner i nyhetsinslagen. Eller så kan det bara vara lite fånigt och roligt. Jag (Anders) hade lite småroligt med den för några veckor sedan, faktiskt.

Men fokuset med nyheterna ligger på det negativa. För visst är det så att Secret lätt kan användas för mobbing och kränkningar. Och det är ingen enkel sak för polisen att utreda det här. Det är anonymt, och inte knutet till konton och personer på samma sätt. Men det betyder inte att det är omöjligt..

Om dina barn eller bekanta har problem med Secret så finns det två saker man kan göra direkt. Ta skärmdump på innehållet, och anmäl det till polisen. Precis som efter Instagramupploppet så uppmanar polisen de som drabbats att göra polisanmälningar.

Bild: bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.