Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


kommunikation i offentlig sektorsociala medier

Inför Kommunen på Facebook: Hur gör man på Åland?

onsdag, 1 oktober, 2014

mariehamn_stad

Inför vår kunskapsdag på fredag (då temat, om någon missat, är Kommunen på Facebook) har vi passat på att prata med kommunikatörer som jobbar i kommunen. Ofta blir det diskussion om hur den praktiska administrationen går till och kan bli bättre. Vi pratar med Terese Flöjt och Jenny Pettersson på Mariehamns stad på Åland. Där har man en huvudsida och flera nischade sidor som sköts av olika avdelningar.

Hej Terese och Jenny! Kan ni berätta lite om era facebooksidor och hur de sköts av olika avdelningar?
– Absolut! Vi har en allmän sida för Mariehamn som sköts från stadskansliet. Sen har vi ett antal nischade sidor bland annat för badhuset och biblioteket. För att hålla samman kommunikationen finns en grundläggande policy för hur man ska agera samt vilken ton man ska ha.

– Vi har även dialog med de avdelningar som vill starta en sida och ber dem då reflektera kring vad syftet skulle vara med att ha en egen sida. Vilka man vill nå, hur ofta den ska uppdateras och av vem, och så vidare. För det är ju ändå så att om de ska finnas på facebook ska de vara aktiva, berättar Jenny.

Hur har ni valt att tänka kring innehåll på den allmänna sidan?
– Vi tog ett helhetsgrepp kring innehållet för cirka två år sedan. Vi insåg då att större delen av informationen som förmedlades på vår allmänna facebooksida var information som även fanns att hitta på kulturenhetens facebooksida. Mariehamn har och har alltid haft ett väldigt levande kulturliv, så det föll sig naturligt att man uppdaterade mycket om just det. När vi insåg det tog vi ett beslut om att innehållet på vår allmänna facebooksida mer ska vara allmän medborgarinformation som når ut till och berör alla, berättar Jenny.

– Ett sådant innehåll kan till exempel vara information om ett vägarbete, lediga jobb, lediga tomter eller större event som händer i staden. Vi har även som policy att inte ha dubbletter av något på Facebook. Om till exempel kulturenheten skriver om något som är relevant även för oss så delar vi deras inlägg istället för att skriva ett nytt.

Besöker man er facebooksida så ser man en röd tråd i hur ni uttrycker er språkligt. Hur har ni resonerat kring språk och tonalitet på facebooksidan?
– Det ska inte vara byråkratiskt utan informellt och rakt på sak. Vi har valt att inte skriva under med namn eller liknade, utan både inlägg och kommentarer kommer från staden. Vid specifika tillfällen kan vi nämna vilken förvaltning eller befattning som besvarat frågan om det känns nödvändigt för att den ska få tyngd, men i regel inte, säger Terese.

– En annan regel är att man ska försöka hålla det kort och hellre länka. Vi ser inläggen på Facebook som en reklamtext som ska få läsaren att vilja läsa mer och klicka sig vidare på länken. På så vis blir det även ett sätt att locka trafik till hemsidan, flikar Jenny in.

Vad tycker ni är det största utmaningarna med att ha en Facebooksida?
– Att lyckas vara närvarande där. Det är egentligen bara Jenny som arbetar med huvudsidan och hon har många andra uppgifter också, säger Terese.

– Ja, Facebook är igång dygnet runt och jag arbetar vanliga arbetstider med allt från trycksaker till webb. Även om jag har en mobilapp för sidadministrationen kan en notifikation missas, avslutar Jenny.

För dig som vill anmäla dig till vår kunskapsdag om Facebook så kan du göra det här senast 2 oktober klockan 10 på morgonen.

Foto: Mariehamn stads facebooksida

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.