Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


PR & kommunikation

PR som gynnar både företag och samhälle?

fredag, 10 oktober, 2014

trillingnöt

En förändring i en chokladask har fått massor av uppmärksamhet i medierna. Nästan 100 nyhetsartiklar ska ha skrivits, och givetvis en hel del tweets. Efter chokladföretagets PR-kupp med Tommy Nilsson förra året, så var många misstänksamma för att detta också var på skoj.

Nu verkar det inte vara så den här gången. Journalisterna och twittrarna har skapat den här nyheten mycket på egen hand, så att säga. Fast för chokladföretaget är det nog lika välkommet oavsett hur det gått till. De ökar helt säkert sin försäljning.

Fast det betyder ju inte att det är något som håller i sig. Snarare kan det motsatta hända – att publiciteten påverkar varumärket negativt och minskar försäljningen. Det är inte alls omöjligt. Chokladföretaget kopplas till spektakel och missnöje snarare än att man får unna sig något gott.

All uppmärksamhet är inte bra uppmärksamhet. Så tycker vi på Kreafon i varje fall. På vår PR-kurs pratar vi ofta om hur man får rätt slags uppmärksamhet både hos journalister och i sociala medier. Det är inget man kan kontrollera – som exemplet ovan visar – men det går definitivt att påverka det.

Och det ska man inte ta lätt på. Att lura stressade journalister med saker som inte är sant, är inget som håller i längden varken för företagen eller samhället. I värsta fall bidrar man till undermineringen av en mediebransch som står på knäna medan samhället tittar på.

Se till att ta plats i medierna på ett seriöst sätt och med äran i behåll. Det tjänar vi alla på. Och Praktisk PR kan faktiskt vara ett viktigt steg på vägen där.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.