Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


PR & kommunikation

Skillnad mellan reklam och PR

tisdag, 14 oktober, 2014

PRochreklam

Det är sannerligen inte lätt att skilja mellan reklam och PR idag, det finns ingen skarp gräns och egentligen spelar det kanske ingen roll. Men, många företag skulle kunna bli mycket bättre på att dra nytta av typiskt PR-arbete. Och många företag verkar ha fastnat i traditionell reklam utan att reflektera över det.

Så, därför en snabb genomgång av skillnader (även om det egentligen inte går att generalisera) och möjligheter med PR:

Reklam: ofta rakt rakt på sak (Köp ett villalarm!).
PR:  Ofta indirekt (Påverka inställningen till larm och larmföretaget) .

Reklam: Ofta direkt säljinriktad på kort sikt (Passa på, erbjudande just nu!).
PR: Förändra attityd på lång sikt (Visa på inbrottsstatistik, sammankoppla företaget med trygghetskänsla).

Reklam: På köpta reklamytor, t.ex annonsplatser i tidningar och på nätet.
PR: På oköpta utrymmen, t.ex att bli omskriven i lokaltidningen, i sina egna sociala medier eller på ett eget event.

Reklam: Kräver en viss budget.
PR: Med rätt kunskaper kan mycket av arbetet kan göras på egen hand.

Summa summarum: PR är inte bra för att sälja mer produkter nästa vecka. Men om du vill stärka ditt varumärke, bli ansedd som en av branschens bästa och sälja mer om ett eller två år, då gör PR stor nytta.

Vill du lära mer om hur du kan dra nytta av PR? Välkommen till kursen Praktisk PR i november!

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.