Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistikPR & kommunikation

Har andra nytta av ert innehåll?

onsdag, 22 oktober, 2014

76807377_450px

Goda nyheter sprids mer i sociala medier. Och traditionella medier brukar fokusera på negativa nyheter. Det här brukar vi prata om i vår PR-kurs. För det påverkar vad en organisation kan se som nyheter och inte.

Ett pressmeddelande med en positiv nyhet om nyanställning eller ett nytt kontor får sällan mycket uppmärksamhet. Det behöver det inte få i sociala medier heller, men det är oftast lättare. Fast det jag (Anders) vill få fram här är lite större än så:

Om man låter positivitet styra vad som t.ex läggs upp på Facebook-sidan så behöver man inte längre fokusera på “stora nyheter”. Det lilla kan funka precis lika bra, och till och med bättre. Du har säkert redan märkt att en oansenlig bild på en fin blomma eller ett roligt djur kan rassla igång gilla-klickandet och dela-reflexen hos många.

Är det bra? Är det dåligt? Ja, det kan man ju fråga sig men faktum kvarstår: så fungerar det och du kan dra nytta av det. Istället för att tänka “nyhetsvärde” så kan du tänka “användarnytta”. Vad har publiken för nytta av det som läggs upp? Vad är positivt för dem?

Och framför allt: vad vill de berätta för sina vänner? En studie från förra året visade att det inte alltid är det som väcker mest känslor som delas mest. Det handlar snarare om en slags social medvetenhet om vad man vill dela med sina vänner. Och hur någon i er publik vill framställa sig själv, genom att dela ert innehåll.

Detta är en viktig aspekt av ett modernt PR-arbete, och det tar tid att lära sig. Det kräver en bredare syn på PR som en av våra kursdeltagare sa. Framförallt måste man komplettera sitt tänk med frågan “Vad har användaren för nytta av vårt innehåll?”.

Välkommen till vår PR-kurs om du vill lära dig mer om att skapa egna starka kanaler, och självklart även hur man når fram till journalister.

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.