Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


guider & tipssociala medier

När alla företag finns på Facebook #2

torsdag, 23 oktober, 2014

facebook2

Fortsättning från föregående bloggpost 

Ser man lite krasst på det hela skulle jag (Lena) vilja sammanfatta läget så här:

  • Företag och organisationer tycker sig ha problem med att nå ut, skapa dialog och få uppmärksamhet.
  • Människor stör sig på att det är för mycket reklam och ”störande innehåll” på Facebook.
  • Summa summarum: Ingen är nöjd.

Företag och organisationer som vill lyckas i sociala medier kan dra nytta av det här!

  • Gör inte som alla andra företag i din bransch, hitta ett eget sätt (genom ett annorlunda innehåll, en annan ton i text och bild och så vidare). Något som särskiljer sig från annat.
  • Ta hänsyn till vad folk vill ha. Vad är era potentiella kunder intresserade av? Säljer ni husgeråd kan det till exempel ligga nära till hands att tänka att kunder och blivande sådana är intresserade av matlagning. Alltså skulle recept och matlagningstips kunna vara en del av innehållet. Innehållet måste inte enbart kretsa kring era produkter eller företaget. Det kan vara väldigt mycket bredare än så, så länge det är relevant för målgruppen.
  • Glöm inte av ert syfte med er närvaro i sociala medier. Om syftet är att öka antalet köp i er webbutik behöver ni kommunicera på ett sätt. Om syftet är att skapa kännedom om produkterna och öka den positiva inställningen (stärka varumärket) behöver man arbeta på ett annat sätt.

Min poäng är att ett bra innehåll både tar hänsyn till det användarna vill ha, men också till det ni vill eller behöver säga. Antingen varvar man detta i olika poster, eller också bakar man ihop dessa två i allt man skriver.

Missar man att ta hänsyn till vad användarna vill ha blir det en flopp på grund av få följare och lågt engagemang hos publiken. Missar man att ta hänsyn till sitt eget syfte blir kommunikationen i sociala medier tämligen meningslös.

Jag har haft några år på mig att fundera på svaret på frågan från Falkenberg den där snöiga kvällen, och jag har ett tydligare svar nu: Det som krävs för att lyckas i sociala medier, nu när ”alla” företag finns där, är ett uppskattat innehåll som samtidigt lyfter det man själv vill få fram.

I min nästa bok, Innehållsstrategi för sociala medier, presenterar jag en metod för att medvetet arbeta fram ”det perfekta innehållet”. Än så länge finns inget utgivningsdatum, men håll utkik här i bloggen eller i Kreafonbutiken. 

Foto: Bildarkriv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.