Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningPR & kommunikation

Nya vägar framåt med Praktisk PR

fredag, 24 oktober, 2014

martasamuelsson

I  våras kände Märta Samuelsson att hon behövde komma ur gamla vanor. Som kommunikatör i Norrköpings kommun ville hon bli vassare och mer kreativ för att synas i mediebruset. Därför valde hon att gå Praktisk PR hos oss!

Hej Märta, berätta lite om dig själv och din yrkesroll.

–        Jag studerade medie-och kommunikationsvetenskap vid Linnéuniversitetet, och har pluggat och jobbat fyra år i Kenya och Tanzania. Efter det skulle jag egentligen bara ”mellanlanda” i min hemstad Norrköping. Men jag fick jobb som kommunikatör på Norrköpings kommun där jag nu har arbetat i drygt ett år. Här jobbar jag dagligen både strategiskt och operativt med att driva och utveckla externa och interna kommunikationsinsatser. Det är ett varierat jobb i en kommun där det händer mycket, och idag är jag jätteglad att jag blev kvar i stan!

Hur kommer det sig att du valde att gå kursen Praktisk PR?

–        Jag jobbar dagligen med att marknadsföra platsen Norrköping och det är lätt att fastna i gamla vanor och jobba på på samma gamla vanliga sätt. Jag behövde nya idéer och vägar framåt för att genomföra kommunikationsinsatser på ett mer kreativt sätt. Och så är det ju alltid roligt att träffa andra kursdeltagare, dela med sig av erfarenheter och höra hur andra jobbar med PR och marknadsföring.

Vad tycker du är de största utmaningarna med PR idag?

–        Att sticka ut och synas i mängden är utan tvekan den största utmaningen. Mediebruset är större än någonsin, att nå ut kräver vass kommunikation och att synas i sociala medier är idag ett måste. Det gäller att strategiskt kunna formulera och utforma våra kommunikationsinsatser, anpassade för specifika kanaler, så att de verkligen når sin tilltänkta målgrupp. Här måste man vara både strategisk och kreativ. Det är en stor utmaning men det är också en stor del i att mitt jobb är så roligt!

Hur drar du nytta av dina erfarenheter från kursen i ditt arbete idag?

–        Jag har tagit med mig många praktiska verktyg som underlättar mitt arbete och jag tänker till lite extra på hur jag paketerar kommunikationsinsatser och på tonen jag använder i olika kanaler, kanske framförallt i sociala medier.

Om du skulle få ge tre tips till någon som ska börja arbeta med PR, vilka hade de varit?

  1. Lär känna din målgrupp, det är A och O i allt PR-arbete!
  2. Tänk strategiskt; paketera budskap väl, och gör det på ett kreativt sätt som sticker ut
  3. Satsa på sociala medier; där är det enkelt att nå specifika målgrupper på ett kostnadseffektivt sätt

Foto: Norrköpings kommun

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.