Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningsociala medier

”Vi når bredare på Twitter än Facebook”

onsdag, 12 november, 2014

anette

I förra veckan hade jag (Hanna) glädjen att få sitta ner och prata om Twitter med Anette Fogelqvist, kurs- och kommunikationsansvarig på Drivhuset i Göteborg. I våras gick Anette vår twitterkurs och sedan dess har de arbetat för att hitta rätt innehåll, ton och en strategi för hur de ska arbeta med Twitter.

Hej Anette, kan du inte börja med att berätta lite om din roll på Drivhuset?
– På Drivhuset hjälper jag människor med att starta och driva företag, eller att på annat sätt förverkliga sina idéer eller projekt. Som kursansvarig har jag även hand om våra öppna kurser så jag träffar många entreprenörer, såväl nuvarande som blivande. Dessutom arbetar jag också med Drivhusets kommunikation. Det är en roll som är relativt ny för mig och jag håller fortfarande på att bli varm i kommunikationskläderna.

Vad hade du för förkunskaper innan du gick vår twitterkurs?
– Jag twittrar mycket privat så jag hade god kunskap om hur Twitter fungerar. Men jag brottades med hur jag kan använda Twitter i min yrkesroll. Hur hittar man balansen mellan det seriösa och det lite roligare innehållet? Jag är ganska yvig som person, samtidigt som vi är flera som twittrar och det är viktigt att hitta en gemensam ton för Drivhuset. Vi vill ju ha ett personligt och lättsamt tilltal, utan att förlora professionalismen. Att hitta rätt balans i allt detta är inte lätt alla gånger.

Hur har det gått med Twitter?
– När vi började vårt arbete med sociala medier beslutade vi att lägga mest krut på Facebook istället för att springa på två bollar och i slutändan inte göra något riktigt bra. När jag gick twitterkursen hade vi ett konto men behövde sätta en strategi för vår kommunikation där. För mig var kursen en bra utgångspunkt och samtidigt ett steg i rätt riktning då jag funderat mycket över hur vårt företagskonto ska fungera. Vilka är vi på Twitter, som organisation? Det handlar ju faktiskt inte om vem jag är eller vem min chef är utan vilka vi är. Där har vi inte riktigt landat ännu. Därför används Twitter idag ganska sporadiskt. Vi uppdaterar när saker händer och försöker delta i dialogen som redan förs genom att retweeta bra länkar eller artiklar samt kommunicera med andra.

Vad har ni för syfte med att finnas på Twitter?
– Vi vill finnas där för att det är ett bra sätt att nå våra kunder. Twitter är närhet och personlighet på ett väldigt omedelbart sätt – vilket jag gillar, och jag tror att vi alla gillar det. Man kan få den där omedelbara kontakten med någon som vill ställa en fråga eller liknande. Det är även ett enkelt sätt att sprida vidare information, dels sådant vi själva publicerat men också bra saker från andra. Vi vill även finnas med i diskussionen och debatten samt kunna se tendenser i den bransch vi arbetar med, och då är Twitter ett bra verktyg. Min känsla är även att vi når bredare på Twitter än på Facebook vilket är ytterligare en anledning till att finnas där.

Vad tog du med dig från kursen?
– Jag tog med mig vikten av att ha en plan och en strategi för det man gör, men även en del idéer kring vad man kan göra. Ni pratade om hur man kan arbeta med statistik för att exempelvis se när ens följare är aktiva, det är något jag verkligen tänkt att jag ska dra nytta av. Kursen i stort har även varit en bra utgångspunkt för att vi ska kunna skapa en bra bas för vårt twittrande.

Tre tips till någon som står i begrepp att börja arbeta med Twitter?

  1. Var kontinuerlig, tänk långsiktigt och ha en plan.
  2. Hitta er ton och ha ett varierande innehåll. Bjud på er själva, var lite roliga ibland och var inte rädda för att sticka ut.
  3. Ta kontakt och prata med andra. Det är ju det som är tjusningen med Twitter!

 

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.