Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


guider & tipssociala medier

De fyra vanligaste misstagen på Twitter

måndag, 17 november, 2014

twitter_misstag

Vad bör man tänka på när man twittrar och vilka är de vanligaste fallgroparna? Innan vi tar listan med vanliga misstag vill vi börja med att säga: våga ha kul och prova dig fram på Twitter! Du kommer upptäcka att det är en värld av möjligheter, så utforska den! Registrera ett konto, lyssna av andra och var inte rädda för att pröva saker.

Några tips:

  1. Skriv inte @ i början om alla ska kunna läsa
    Om du börjar din tweet med att skriva exempelvis @kreafon så riktar du tweeten till oss och visas därmed inte för alla dina följare. Till exempel: ”@kreafon skrev en väldigt rolig bloggpost, kolla här.” Då visas tweetet bara till de av dina följare som också följer vårt twitterkonto. Om du vill att alla ska se det men ändå börja tweetet med @kreafon så kan du t.ex sätta en punkt först: ”.@kreafon skrev en…”. Då visas det för alla dina följare.
  2. Att inte våga ta kontakt
    Ett vanligt misstag är att inte våga skriva direkt till andra. Som ny på Twitter kanske man tänker att det är något man inte ”ska” göra. Tänk om. Twitter är dialoger och konversationer, Twitter är främlingar som över internet lär känna varandra i dialoger om 140 tecken. Så när du väl är varm i kläderna och känner dig trygg i ditt twittrande: tveka inte att kommentera någons tweet, fråga saker, eller besvara andras frågor.
  3. Att följa för få
    Ett Twitter där man bara följer tjugo personer är inget kul! Se till att följ många twittrare som är relevanta för just dig eller din verksamhet. Genom att följa många skapar du ett levande och givande nyhetsflöde som är anpassat efter just dig och det är också då Twitter verkligen blir givande.
  4. Tänk på hashtaggandet

Att använda hashtaggar är ett bra och enkelt sätt att sätta sina tweets i sammanhang där andra kan hitta dem. Om du skriver ett blogginlägg om er miljöpolicy så kan du tagga den med #swegreen så ökar möjligheten att svenska miljöintresserade läser om er miljöpolicy.

Att tagga med relevanta hashtaggar är aldrig fel. Men man bör ha i åtanke vilka hashtaggar man använder och hur man använder dem. Att skriva en tweet som innehåller alldeles för många hashtaggar tar bort uppmärksamheten från det du egentligen vill säga. Försök att hålla dig till två eller tre relevanta hashtaggar. Långa hashtaggar är inte heller ett vinnande koncept, och det kan fortfarande bli problem när man har svenska tecken i hashtaggar. Ska ni ha en egen hashtag för verksamheten eller ett specifikt event – försök att hålla den kort.

Tips! Vill du lära dig mer om hur du kan använda Twitter i din yrkesroll? Gå vår kurs Twitter som arbetsverktyg 28 november i Göteborg eller 1 december i Stockholm. För mer information och anmälan klicka här.

Foto: bildarkiv, Kreafon.

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.