Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


guider & tipssociala medier

Fem tips till B2B-företag på Twitter

måndag, 24 november, 2014

twitter_

Somliga tror att företag som jobbar gentemot andra företag (B2B) inte kan dra nytta av sociala medier. När vi träffar B2B-företag frågar de ofta vad de kan ha för nytta av sociala medier.

Fast frågan är lite konstigt ställd. Affärer görs ju av människor. Oavsett vilken verksamhet man representerar så behövs oftast någon slags personlig relation för att en affär ska bli av. Eller det brukar åtminstone underlätta.

Och där kan man dra nytta av sociala medier för B2B, som till exempel Twitter. Vi tänkte dela med oss av fem tips på vad du på ett B2B-företag ska tänka på med Twitter.

  1. Lyssna
    Vad tycker era kunder? Vad pratas det om i branschen? Vad surras det om på ert område? Följ konton och hashtags, ha stående sökningar på nyckelord och kollegor i branschen, för att ha en purfärsk omvärldsbevakning. Kanske kan ni också engagera kunder i produktutveckling och idéarbete?
  2. Det handlar inte bara om er
    Länka inte alltid tillbaka till det som händer i er verksamhet, eller senaste nytt på er blogg. Lyft blicken och se runt omkring, kan ni tipsa om generella nyheter i branschen? Eller kan ni kanske skicka med era kunder lite tips? Länka till ny forskning? Kan ni bli en expertresurs på ert område?
  3. Ha personlighet
    Folk vill generellt sett inte prata med ett företag, de vill föra dialog med människorna bakom företaget. Så var inte rädd för att låta lite personlighet skina igenom! Kanske kan ni låta olika medarbetare twittra olika veckor? Eller kanske är det VD:n som helt och håller ska hålla i twitterspakarna?
  4. Se till att ha en snygg yta
    Det kanske låter lite ytligt, men pixliga logotyper och halvfärdiga presentationstexter ger inget professionellt intryck. Se till att ha en logotyp i rätt format, färger som finns med i er grafiska profil samt en kort och välformulerad presentationstext. Försök att svara på frågan: varför ska folk vilja följa er?
  5. Tidsinställ tweets
    Det finns olika typer av appar som tillåter dig att tidsinställa dina inlägg (Tweetdeck, Hootsuite etc) – utnyttja det! Ställ in tweets om du vet att tiden är knapp under några dagar, men kom ihåg att hålla ett öga på Twitter så du inte får en massa frågor eller kommentarer som inte blir besvarade.

För att lyckas på Twitter hjälper det att ha en tanke bakom varför ni finns på där. Vad är syftet och vilka vill ni nå? Genom att ha en tydlig plan och strategi kan ni få ut maximalt av ert twittrande. Den 28 november i Göteborg och den 1 december i Stockholm håller vi kursen Twitter som arbetsverktyg. Passa på att ta ett helhetsgrepp om er kommunikation på Twitter genom att gå kursen!

PS. Just nu går chefen för halva priset om du anmäler er båda samtidigt! Klicka här för anmälan och mer information.

Foto: Bildarkiv, Kreafon.

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.