Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


internkommunikationkommunikation i offentlig sektorvarumärke & strategisk kommunikation

Kommunen som varumärke? #1

onsdag, 18 februari, 2015

kommunen varumarke

På sistone har jag (Lena) fått en del frågor kring begreppet varumärke kopplat till kommuner. Hur ser jag på saken? Här kommer några av frågorna och mina svar:

Kan verkligen kommunen vara ett varumärke?
Ibland önskar jag att det fanns ett annat ord än just varumärke. Jag förstår att ordet för mångas tankar till ”en produkt som ska stajlas och krängas på en marknad”. Jag förstår att man tycker att det är ett väldigt ytligt och kommersiellt sätt att hantera en kommun på.

Det tycker jag också, och i mitt arbete brukar jag använda andra ord när sammanhanget kräver. Till exempel kan ordet ”rykte” ibland ersätta ”varumärke”. Alltså ”vårt goda rykte” = ”vårt starka varumärke”.

Men ska kommuner verkligen lägga pengar på sitt varumärke när det finns så mycket annat man kan använda pengarna till?
För mig står begreppet varumärke för väldigt mycket mer än ”det ytliga” som till exempel logotyp, informationsmaterial, hemsida och annonser. Visst är extern kommunikation och marknadsföring en viktig del för att utveckla ett varumärke. Men, så som jag ser det, är den interna delen av ett varumärke mycket större och viktigare.

Med den synen på begreppet varumärke blir ”varumärkesutveckling” i stort sett synonymt med ”verksamhetsutveckling”. Om man ser varumärket som ett löfte, något man lovar kommuninvånare och besökare, måste man alltså först börja att titta inåt och arbeta med verksamheten, för att försäkra sig om att man kan leverera det man lovar.

Att ”lägga pengar på sitt varumärke” kan alltså, som jag ser det, betyda att man arbetar för att förbättra sin kommunala service eller sitt bemötande när någon ringer till kommunen, till exempel. Viktiga saker som kan göra skillnad på riktigt, om det görs på rätt sätt.

(fortsättning följer)

Foto: Kreafon, bildarkiv

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.