Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


guider & tipssociala medier

Att bemöta negativa kommentarer

fredag, 20 februari, 2015

att bemota kommentarer

Vi lever i en digital värld där vad som verkar som små kommenterar kan få förödande effekter om de inte hanteras på rätt sätt. Vi syftar på negativa kommentarer publicerade på till exempel Facebook, blogg eller Twitter. Förr var en kund en kund, i värsta fall en kund som pratade med en granne. Idag kan en missnöjd kund snabbt bli hundra missnöjda kunder.

Vi får ofta frågan hur man ska hantera sådana här kommentarer och kritik. Ska man ignorera dem? Och om de skrivs i ett öppet forum – ska man rent av ta bort dem? Vårt råd är alltid det samma: ta inte bort dem. Låt dem vara kvar, besvara dem. Var tillmötesgående och serviceminded. Uttryck empati och om ärendet är svårhanterligt i det medium ni befinner er – be personen maila eller ringa er. Visa att ni är ett företag som bryr er.

Enda gången vi anser att man bör ta bort kommentarer är om de är kränkande eller bryter mot lagen. I annat fall – möt er kund där hen befinner sig så att ni inte riskerar att en missnöjd kund blir hundra.

Foto: Kreafon, bildarkiv

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.