Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistikkommunikation i offentlig sektor

Topplistorna från Kommunen på Facebook

onsdag, 25 mars, 2015

framsidan_630x420

Kommunen på Facebook 2015 är nu släppt och finns som pdf eller i tryck på kreafonbutiken.se. Här är några av topplistorna från rapporten, med förra årets siffror inom parentes.

Grattis till alla som lyckats komma i toppen i år! Många känns igen från föregående år, men en hel del nykomlingar har uppenbarligen jobbat väldigt medvetet med sin facebooksida under 2014.

Du som vill läsa mer om rapporten kan titta på förra inlägget och även hålla utkik här i bloggen framöver. Och missa inte kunskapsdagen 24 april: Framtidens Facebook för kommunen.

 

Popularitet (antal gillare)

Placering Kommun Gillare
1(1) Karlstad 23 382 (19 917)
2 (2) Huddinge 14 753 (6 097)
3 (4) Solna  11 170 (5 392)
4 (103) Linköping  9 528 (727)
5 (101) Norrköping  8942 (751)
6 (3) Halmstad 8 780 (5 948)
7 (43) Malung–Sälen 8 543 (1 359)
8 (10) Malmö 7 510 (3 500)
9 (6) Skellefteå 6 021 (5 059)
10 (19) Strängnäs 5 854 (2 271)

 

Ökning (antal gillare)

Placering Kommun Nya gillare
1 (60)     Linköping 8 801 (445)
2 (1) Huddinge 8 656 (5 439)
3 (-) Norrköping 8 191 (-)
4 (-) Malung-Sälen 7 184 (-)
5 (3) Solna 5 778 (4 221)
6 (10) Malmö 4 010 (1 228)
7 (50) Lidköping 3 584 (504)
8 (7) Strängnäs 3 583 (1 585)
9 (2) Karlstad 3 465 (4 788)
10 (42) Östersund 3 027 (531)

 

Ökning (antal gillare, procent)

Placering Kommun Ökning
1 (30)  Linköping 1 211% (167%)
2 (-) Norrköping 1 091% (-)
3 (24) Härnösand 782% (195%)
4 (-) Kristianstad 650% (-)
5 (-) Malung – Sälen 529% (-)
6 (54) Ulricehamn 522% (89%)
7 (34) Nykvarn 516% (124%)
8 (11) Sjöbo 392% (352%)
9 (70) Skövde 347% (75%)
10 (103) Rättvik 307% (51%)

 

Medborgarkontakt (gillare/folkmängd)

Placering Kommun Räckvidd
1 (13) Malung – Sälen 86% (14%)
2 (1) Jokkmokk 77% (59%)
3 (2) Övertorneå 61% (46%)
4 (3) Arvidsjaur 53% (43%)
5 (4) Arjeplog 48% (40%)
6 (8) Dorotea 35% (20%)
7 (5) Storfors 34% (27%)
8 (20) Norberg 28% (10%)
9 (7) Sölvesborg 28% (23%)
10 (6) Karlstad 26% (23%)

 

Engagemang (kommentarer, delningar, etc)

Placering Kommun Pratar om detta
1 (70) Malmö 2 246 (71)
2 (44) Uppsala 1 715 (126)
3 (12) Övertorneå 1 591 (446)
4 (115) Skövde 1 228 (38)
5 (26) Malung-Sälen 1 183 (204)
6 (44) Borås 989 (126)
7 (55) Ale 967 (95)
8 (86) Orsa 944 (52)
9 (5) Halmstad 885 (786)
10 (1) Karlstad 712 (1 166)

 

Engagemang efter invånarantal

Placering Kommun Engagemang efter
invånarantal
1 (2) Övertorneå 33,71% (9,4%)
2 (37) Orsa 13,85% (0,76%)
3 (12) Malung-Sälen 11,91% (2.03%)
4 (-) Arvidsjaur 5,13% (-)
5 (-) Ockelbo 4,41% (-)
6 (3) Storfors 3,68% (8,0%)
7 (77) Hammarö 3,57% (0.33%)
8 (76) Ale 3,41% (0,34%)
9 (5) Dorotea 3,15% (3,3%)
10 (4) Oxelösund 2,89% (4,1%)

 

Incheckningar

Placering Kommun Antal incheckningar
1 Södertälje 11 844
2 Landskrona 4 597
3 Oxelösund 2 738
4 Rättvik 1 877
5 Kalix 1 844
6 Borås 1 634
7 Tomelilla 1 395
8 Staffanstorp 1 381
9 Bengtsfors 1 345
10 Säffle 1 339

 

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


4 kommentarer till “Topplistorna från Kommunen på Facebook”

  1. Henric Barkman, miljöstrateg säger:

    Kul! Är detta Sveriges mest spridda Facebook-inlägg genom en kommuns Facebook-sida kanske?

    https://www.facebook.com/karlstadskommun/photos/a.157297314285130.34360.153525671328961/1035206966494156/?type=1&theater

    Det är rekord för Karlstad i alla fall.

  2. Kreafon säger:

    Ja, det är inte omöjligt. Jag (Anders) vet att Luleå fick väldigt stor spridning på ett inlägg för några år sedan. De hade slagit rekord genom att samla folk på en is som bildade världens största gilla-tumme. Inlägget var ett foto på det. Men jag ska undersöka vidare :)

  3. Lina Andersson säger:

    Hej! Jag vill uppmärksamma er på att vi har två olika sidor i Sundsvall. En med fokus på med Sundsvalls kommun som avsändare och en med platsvarumärket Sundsvall – Norrlands huvudstad som avsändare. Ta gärna med båda i nästa års rapport :-)

    facebook.com/sundsvallskommun

    facebook.com/sundsvallnorrlandshuvudstad

  4. Kreafon säger:

    Hej Lina, tack för kommentaren. Vi har valt att avgränsa rapporten till sidor som speglar hela kommunens verksamhet. Annars skulle det bli ett väldigt tidskrävande jobb med att hitta alla sidor för enskilda förvaltningar och verksamheter, och de skulle heller inte bli jämförbara på samma sätt. Det skulle definitivt vara intressant att jämföra en viss typ av kommunsidor, som t.ex de som jobbar med platsvarumärken, men än så länge handlar den här rapporten bara om kommunövergripande sidor.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.