Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


kommunikation i offentlig sektorsociala medier

Varför är Norrland så bra på Facebook?

måndag, 30 mars, 2015

IMG_3222_630px

I alla tre rapporter vi gjort om Kommunen på Facebook så har flera norrländska kommuner toppat listorna. När man jämför antal gillare med hur många som bor i kommunen, så blir det väldigt mycket Norrland i topp-10.

Några har frågat oss: Beror inte det på att de kommunerna har ett lågt invånarantal och att många flyttar därifrån? Nja, vi är inte så säkra på det men har egentligen inte haft ett klart svar. Förrän nu. Vi passade nämligen på att fråga var gillarna bor när vi intervjuade dem för rapporten. Och det visade sig att det är stor skillnad mellan kommunerna.

Jokkmokks sida har en väldigt stor andel gillare utanför kommunen. Ungefär 90 procent bor någon annanstans och mer än hälften bor i ett annat land. Detta är antagligen ovanligt för en kommunövergripande sida, och gör sidan viktig i arbetet med destinationsvarumärket.

I Arjeplog är situationen det omvända. Nästan 90 procent av gillarna bor i kommunen. Då blir facebooksidan en viktig kanal för att interagera med invånarna: att föra dialog och nå ut med samhällsinformation. När vi intervjuade Fredrik Westerlund som jobbar med deras facebooksida, nämnde han också att invånarna kan vara ovanligt vana vid att använda nätet på grund av de stora avstånden i kommunen.

Med andra ord ser det olika ut från kommun till kommun. En facebooksida kan användas till många olika saker, och det är viktigt att komma ihåg det. Med ett klart och tydligt syfte blir det lättare att se till så att facebooksidan gör “rätt” nytta.

Detta kommer vi att prata mer om under kunskapsdagen Framtidens Facebook i april. Det är nämligen något som både företag och offentliga verksamheter fortfarande går bet på. Missa inte det! Kunskapsdagen är även till för dig som jobbar i andra offentliga verksamheter än kommuner.

Bild: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.