Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklammedia & medievanorsociala medier

Stor generationsskillnad i mediemoralen

onsdag, 29 april, 2015

ThinkstockPhotos_630px

Nyligen höll SOM-insitutet sitt årliga seminarium där man presenterade en studie om  mediemoral. Det handlar kort sagt om vad vi tycker är okej att göra i nya medier. Är det t.ex okej att förbättra bilder på sig själv innan man publicerar dem? 47% tycker att det är helt oacceptabelt enligt den här undersökningen.

Av de personer födda på 80-talet eller senare så tycker 73 procent att det är helt eller delvis okej att en bloggare får betalt för att göra produktreklam i sin blogg. Bland personer födda innan 1960 är siffran bara 43 procent. Det skiljer sig även i vad man tycker om att sprida reklam vidare i sociala medier, där de yngre användarna också är mer positiva än de äldre.

Det är kanske inte särskilt överraskande att det skiljer sig mellan generationerna. Fast vad beror det på egentligen? Till exempel kan de ha att göra med vad man ser som reklam och inte. Det är mycket möjligt att unga som mer eller mindre vuxit upp i ett kommersiellt digitalt landskap har en annan syn på reklam än vad äldre har. Vi har pratat om det här förut med reklamforskaren Marie Grusell – det som upplevs som informativt kallas inte för reklam.

Det ska bli intressant att läsa mer om det här när hela SOM-undersökningen släpps. Om du vill veta mer kan du ta del av presentationen från seminariet här och läsa vidare i forskarnas egen blogg – Mediemoralbloggen.

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.