Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala medier

7 nyheter för event på Facebook

onsdag, 20 maj, 2015

facebook_event

Sajten Mashable har gjort en intervju med Facebooks Event Product Manager Aditya Koolwal som då avslöjade några av de förändringar som kommer ske vad gäller event på Facebook framöver. Nedan har vi listat de sju förändringar som är på gång.

  1. Fler event i ditt nyhetsflöde
    Redan nu kan du se allt fler event som dina vänner tackat ja till i ditt flöde. Facebook har sett att ju mer de synliggör att ens vänner svarar på ett event, desto fler anmälningar får det. Så räkna med att antalet event i ditt flöde kommer öka.
  2. Tips på liknande event
    Inte nog med att vi kommer få ta del av fler event, vi kommer även få en lista med tips på liknande event när vi osar till  ett event.
  3. Dela event i Messenger
    Idag har Facebook Messenger (app för meddelanden) över 600 miljoner aktiva användare i månaden. Det är en siffra Facebook vill ska fortsätta stiga samtidigt som de vill behålla användarna i appen. Ett sätt att göra det är att man kan dela event rakt i Messenger, detta är något som nu är under utveckling.
  4. Bättre integration med Messenger
    Har man skapat ett event kan man idag skapa en gruppchat med de man bjudit in. Nu utvecklas detta vidare och det ska bli enklare att chatta med enskilda gäster.
  5. Möjlighet att bjuda in folk som inte använder Facebook
    Facebook arbetar för att göra så att man kan bjuda in folk som inte har Facebook till ett event. Hur det kommer att se ut rent konkret är oklart, men antagligen blir det via e-post.
  6. Större skillnad på publika event och privata
    I Messenger kan du se när någon har sett det du skickat. Nu vill Facebook göra något liknande för privata event. På så sätt blir det enklare att hålla koll på vilka som mottagit inbjudan och vilka som tänker komma. Du som håller i ett event kommer kunna hålla koll på hur många av dina gäster som kommer genom att själv fylla i deras svar.
  7. Eventuellt en app för event
    Det finns tankar på att lyfta ut eventen på Facebook och göra dem till en egen app, precis som man har gjort med Messenger. Detta är inget man arbetar aktivt med idag men man undersöker möjligheterna.

Facebook vill alltså ge mer utrymme för events både i tidslinjen och i sina appar. Det är viktigt att känna till för dig som jobbar mycket med facebooksidor, eftersom eventens ökade räckvidd antagligen kommer gå ut över sidorna.

Foto: Bildarkiv, Kreafon.

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.