Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


guider & tipsmarknadsföring & reklamsociala medier

Smygreklam i sociala medier

tisdag, 26 maj, 2015

reklam_instagram

Med jämna mellanrum blir vi på Kreafon kontaktade av journalister, företag och privatpersoner som har frågor kring det där med reklam i bloggar och på Instagram. Frågorna och missförstånden är många, vilket inte alls är konstigt. Vad är egentligen otillåten smygreklam, och vad är tillåtet?

Dags att bringa lite klarhet, tänkte jag (Lena). För visst finns det många gråzoner och man kan se på saken från flera håll – företagets, byråns, instagrammarens, konsumentens och myndigheternas.

Följande gäller enligt svensk marknadsföringslag och svenska skatteregler, oavsett om vi pratar blogg, Instagram, YouTube, podd eller någon annan digital kanal. Det är heller ingen skillnad på om ett instagramkonto har 100 eller 100.000 följare, eller om man bloggar som jobb eller som hobby.

 

Att göra rätt som bloggare/instagrammare/person:

  • Du FÅR visa bilder eller berätta om vilka företag, produkter och varumärken du vill, så länge du inte får ersättning (i pengar eller produkter).
  • När du får betalt för att posta bilder/skriva måste du på något sätt markera innehållet med ”reklam”, ”sponsrat innehåll”, ”i samarbete med” eller dylikt. Läsaren ska förstå att du samarbetar med och har fått ersättning (i pengar eller produkter) av ett företag. Det spelar ingen roll om det är företaget som har kontaktat dig, eller om det är du som har kontaktat företaget.
  • Tänk på att vissa tjänster som erbjuder dig ersättning för instagrambilder eller bloggposter strider mot svensk marknadsföringslag, om du inte markerar ditt innehåll som reklam.
  • Inkomster (även produkters marknadsvärde) ska redovisas till Skatteverket, här kan du läsa mer om hur du ska deklarera. Självklart gäller samma regler oavsett om du har en blogg, ett insragramkonto, en kanal på youtube eller använder andra sociala medier. Och även hobbyverksamhet är skattepliktig.

 

Att göra rätt som företag:

  • Det får aldrig uppstå ett uppdragsförhållande mellan företag och bloggare/instagrammare/person. Med uppdragsförhållande menas att betala för att någon ska publicera bilder/skriva, eller kräva ”du får dessa produkter om du skriver om dem, och du får inte skriva att det är reklam”.
  • Det är okej att skicka produktprover, men du får inte ersätta bloggaren med pengar. Det får heller inte uppstå en tyst överenskommelse som till exempel ”Vi skickar en produkt i veckan mot att du bloggar om den”. Det räknas också som ett uppdragsförhållande.
  • Båda punkterna ovan ÄR tillåtna, men då MÅSTE bloggaren/instagrammaren på något sätt markera att innehållet är reklam, till exempel berätta att man har en tävling i samarbete med företaget X.
  • Det är er skyldighet att kolla upp vilka metoder er byrå använder. Det finns många byråer som uppenbarligen struntar i eller inte känner till svensk marknadsföringslag. Om er byrå bryter mot svensk lag så bryter även ni som företag mot lagen.
  • Företag som inte följer punkterna ovan bryter mot svensk marknadsföringslag. Det spelar ingen roll om det är företaget, företagets byrå eller bloggaren som tagit initiativ till samarbetet.

 

Att göra rätt som kommunikationsbyrå/medierådgivare:

  • Var insatt i svensk marknadsföringslag. Tänk på att lagen skiljer sig mellan olika länder. Ska din byrå verka på svenska marknaden bör era konsulter vara insatta i svenska lagar.
  • Var seriös. Bryt inte mot lagen när ni arbetar, det är inte schysst mot era kunder.
  • Var seriös. Uppmana inte (unga) människor till lagbrott, varken skattebrott eller något annat.

 

Till svenska myndigheter:

Problem med otillåten smygreklam i ”nya” medier är inte nytt. Problemet har funnits i tio femton år nu. Man kan tycka att det inte spelar någon roll. Eller också kan man väna om konsumenten, och verka för att på olika sätt häva oseriös marknadsföring.

 

Till sist:

  • Det finns undersökningar som visar att bloggläsare och instagramföljare inte bryr sig nämnvärt om innehållet är smygreklam eller inte, så länge man gillar innehållet (alltså är det inget problem).
  • Det finns många människor, både unga och äldre, som tror att det är normalstandard att kunna bo som i ett inredningsmagasin, köpa tjugotusenkronorsväskor och resa flera gånger om året. ”Alla” andra gör ju det. Ibland räcker vårt sunda förnuft inte till, och det är lätt att kritiskt tänkande faller undan (alltså behövs det regler som skyddar konsumenten).

 

Utan att säga bu eller bä kan jag (Lena) konstatera att det är väldigt utbrett med otillåten smygreklam – och att så har varit de senaste tio femton åren. Om det är bra eller dåligt, beror nog på vem man är och i vilken situation man befinner sig.

Vi på Kreafon arbetar alltid inom lagens gränser och enligt god marknadsföringssed i vår rådgivning och i våra uppdrag. Som företag går det att lyckas utomordentligt bra utan att bryta mot lagen! Det borde ligga i alla seriösa företags intresse.

Jag är förundrad över att så många företag och stora varumärken väljer att bryta mot lagen, varje dag.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


1 kommentar till “Smygreklam i sociala medier”

  1. Michael säger:

    Tack för tydlig och bra genomgång av detta! Som du är inne på är det anmärkningsvärt tyst i fråga om den här lagstiftningen och det verkar ses som helt normalt att bryta mot den. En annan grupp som borde vara lite irriterade är de traditionella medier som faktiskt följer reglerna, och vars trovärdighet nog ändå undergrävs av sammanblandningen med praxis i nya medier.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.