Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


internet & teknikkommunikation i offentlig sektor

Digital transformation & servicecenter

tisdag, 16 juni, 2015

treee

Digital transformation kan betyda många olika saker. Väldigt, väldigt många. För vissa betyder det ungefär samma sak som ”digitalisering” – att ny teknik förändrar samhället. För andra handlar det om hur man reagerar på den förändringen – alltså hur man bäst möter och drar nytta av förändringen. För någon kanske det mest är ett buzzword att slänga sig med utan att egentligen mena något speciellt.

Några som funderat och forskat mycket på detta är Digitaliseringskommissionen. Nyligen lämnade de ett betänkade, Gör Sverige i framtiden – digital kompetens, där man tar ett övergripande samhällsperspektiv på digital transformation. De skriver bland annat om digital kompetens i arbetslivet (där för övrigt en ny studie från Unionen visar att man har 26 minuter IT-problem varje dag).

Hursomhelst – det Digitaliseringskommisionen kommer fram till är att kommunen bör sätta upp digitala servicecenter. Det ska hjälpa invånarna att ta del av samhällstjänster på internet. Nu vill de gärna ha in synpunkter på detta, och det kan du lämna in genom att klicka på mejl-länken som är längst ner på den här sidan.

Kanske kan det vara ett sätt att hjälpa hela Sverige att fortsätta ligga i framkant med det digitala arbetet!

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.