Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistik

En annorlunda twittermätning

onsdag, 17 juni, 2015

ThinkstockPhotos-457515921_630px

Den som har flest följare har störst genomslag på Twitter? Riktigt så enkelt är det inte.

För vad betyder antalet följare på Twitter? Det kan vara ett mått på spridningspotential och popularitet. Vissa kopplar ihop det med inflytande och framgång. Andra, som Mattias Östmar, tycker framför allt att det speglar uppmärksamhet i traditionella medier. För visst är det så att de konton med många följare för det mesta tillhör folk som är populära i press, radio och TV.

Som ett alternativ till följarmätandet i Twittercensus så gjorde Mattias en egen undersökning. Där mättes antalet konversationer som fördes (förenklat uttryckt). I den listan ser vi betydligt färre kändisar. Den domineras istället av en specifik yrkesgrupp: journalisterna.

I topp-tio-listan så är alla utom en journalister. I topp-30 finns enstaka politiker och akademiker men domineras även den av journalister och debattörer. Det kan t.ex bero på att journalisterna pratar med läsare, kollegor eller vänner och att man är aktiv i snackisar och debatter.

Tittar man på topp-500 så är även där många av namnen bekanta från medierna. De allra flesta konton är personliga, men där syns också organisationer som SJ, Kommunal, Svenska Kyrkan, Miljöpartiet, Feministerna, Almega, Språkrådet och LO.

Dessa konton representerar hela organisationer och brukar inte kunna vara sociala på samma sätt som ett personligt konto kan vara. Man pratar inte person-till-person på samma sätt. Man kan tänka sig att konversationerna för dem oftare handlar om att hjälpa kunder och medborgare.

SJ visar att kundtjänst kan fungera bra på Twitter. Språkrådet visar att man med expertkunskap kan bygga ett attraktivt konto. Svenska Kyrkan visar att man kan ”finnas bland folk” genom att använda Twitter. Det kan vara inspirerande att se att organisationskonton ändå kan vara så sociala!

Vårt råd till både personer, företag och organisationer som använder eller funderar på att använda Twitter: Stirra dig inte blind på antal följare. Fundera istället över varför du använder Twitter, och på vilka sätt du kan mäta och upptäcka om ditt twittrande fyller sitt syfte eller ej.

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.