Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


media & medievanor

Visst finns det skäl till oro

onsdag, 24 juni, 2015

natverk_630px

För några veckor sedan publicerade GöteborgsPosten en artikel om att oron kring medieföretagens makt är obefogad. Texten ger intryck av att vi själva fattar medvetna beslut om vad vi lägger upp på nätet, och att det inte är något problem att t.ex Facebook och Google bestämmer vad som syns och inte. Antagligen har de som intervjuats haft mer komplexa resonemang än vad som framgår i artikeln, men vi ville ändå klargöra några saker som inte kommer fram i artikeln.

Facebook försöker att ge oss så positiva upplevelser som möjligt när vi använder deras tjänster. Därför sorterar de bort innehåll som de tror att vi inte gillar, men också innehåll som de anser vara stötande. Till exempel så censuerade man hashtaggen #ferguson som handlade om polisens inblandning i dödsskjutningar i Ferguson i USA och man har stängt ner många aktivistgruppers facebooksidor.

Oavsett vad man tycker om det, så kan man konstatera att det vi inte känner till, kan man inte ha någon åsikt om. Vi har i praktiken inte möjlighet att avgöra vad vi inte får se och därför är det svårt att själv fatta ett välgrundat beslut om hur man ska använda Facebook. Dessutom vet vi ganska lite om vem Facebook delar vidare vår information med, framför allt i framtiden.

Precis som det nämns i artikeln så är det numera uppseendeväckande att inte använda sociala medier. Det är en norm, och därför är det inte helt och hållet upp till en själv om man vill använda det eller inte. Det är ju också så att vissa sociala medier samlar information inte bara om dig, utan även om dina vänner som kanske inte ens använder tjänsten i fråga. Om du använder en app på Facebook eller ber Twitter söka igenom din mail för att hjälpa dig hitta kontakter, så bidrar du till det.

Idag vet man inte vad som händer med den informationen. Den pågående juridiska tvisten mellan 25,000 européer och Facebook handlar om just det.  Även om du inte anger sexualitet, politisk uppfattning, religion eller fritidsintressen så kan Facebook räkna ut det utifrån vad du gör, vilka webbsidor du besöker, vem du pratar med, när, var, och så vidare.

Medieföretagens makt handlar visserligen om vilken information de har om oss, men den handlar framför allt om vad man gör med den. Det är klart att vi uppskattar det så länge de kan ge oss intressant innehåll eller tipsa om bra grejer. Men givetvis handlar det om betydligt mycket mer än så. Och om man inte känner till det, så är det svårt att säga att man gör ett medvetet val.

Till sist så vill jag (Anders) ändå hålla med Tomas Lindroth om att det är viktigare att diskutera hur vi vill ha det, snarare än att haka upp sig på risker och faror. Då är det viktigt att få fram alla korten på bordet så att man kan rikta blicken framåt och se vad som kommer vara möjligt om medieföretagens utveckling fortsätter som den gör idag.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.