Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistik

Misslyckade informationskampanjer – eller?

torsdag, 25 juni, 2015

elefanten_630px

Ett forskningsprojekt i Norge har visat att statliga informationskampanjer ger människor tillfällig kunskap, men gör ingen skillnad på lång sikt. Det skriver Sveriges Kommunikatörer om. Det handlar om pension och försäkring – viktiga områden som är  relativt komplexa.

Att offentliga verksamheter lägger mångmiljonbelopp på kampanjer som inte ger en långsiktig verkan låter ju inte bra. Uppenbarligen behöver kampanjerna bli bättre, om syftet är att höja kunskapsnivån hos allmänheten. Man skulle också kunna lägga en del av kampanjbudgeten på en förbättrad kundtjänst, interaktiva funktioner på webben och mer pedagogiska informationsresurser.

Eller så ser man det från andra hållet. Elefanten i rummet är väl att många varken orkar eller vill lära sig om pension och försäkring. Om Pelle inte orkar sätta sig in i vilket telefonabonnemang som är bäst, så har Pelle nog ingen större lust att sätta sig in pensionssystemet heller. Och det råder inte direkt någon brist på ”pellar” i Sverige.

Utgår man från det resonemanget, så är kampanjernas viktigaste funktion inte att höja kunskapsnivån. Informationen finns redan på hemsidan och det kan räcka med 10 sekunder för att lära sig det man behöver veta om pensionen, åtminstone enligt vad forskaren Mikael Svensson säger i artikeln.

Den viktigaste funktionen är kanske snarare att påverka folks attityder: Att övertyga fler att det här med pension inte behöver vara så krångligt som man tror. Peppa dem till att lära sig själva. Med det syftet så kan en alltför informativ och ”lärande” kampanj ge ett onödigt krångligt intryck som skrämmer folk från att lägga de där 10 sekunderna på att lära sig.

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.