Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistikmedia & medievanorsociala medier

Skilja på digitalt och traditionellt?

tisdag, 30 juni, 2015

digitalisering

Förra veckan kom två större framtidsspaningar om medier ut. Medieutveckling 2015 från Myndigheten för radio och tv och en avhandling från KTH.

För er som gått Kreafons kurser så känns mycket igen. Individanpassat innehåll, högre tempo, video och ljud snarare än text, fler nyhetskällor, mer underhållning jämfört med djuplodande innehåll, ekonomiska intressen före publicistiska intressen, och så vidare.

Jag (Anders) tycker det är intressant att jämföra detta med svulstigare framtidsvisioner som  t.ex amerikanska konsulter pratar om. Där handlar det snarare om gamification, transmedia storytelling, augmented reality, internet of things, och så vidare. De svenska rapporterna är betydligt mer försiktiga, och det tror jag att det finns all anledning att vara.

Men det är anmärkningsvärt att forskare och myndigheter fortfarande drar en så skarp skiljelinje mellan traditionella och sociala medier, eller digitala och analoga. Det har vi skrivit om flera gånger förut i bloggen. SOM-institutets senaste bok Fragment fortsätter att baseras på frågor i stil med ”Hur mycket nyheter läser du i sociala medier?” och begreppsförvirringen är total.

Vad är en nyhet? Vad är en journalist? Vad är ett socialt medium? Precis som Marina Ghersetti skriver så kan en nyhet lika gärna handla om kompisens semester som en allvarlig politisk händelse. På nätet och i apparna delar journalistik, åsikter och personliga berättelser på samma utrymme (och det är ett flöde som styrs av medieföretagen). Det är en anledning till att det är svårt att skilja mellan det ”traditionella” och det ”sociala”. En annan anledning är att mycket av innehållet i sociala medier fortfarande produceras av journalister i traditionella medier.

Det är ingen onödig teoretisk diskussion. Precis som medieprofessorn Pelle Snickars tryckte på i en något uppeldad akademikerdebatt nyligen så får det konsekvenser på politiken och i förlängningen på skolan, näringslivet, kulturlivet och myndigheterna.

Min framtidsspaning är att svenska forskare och myndigheter kommer att hänga med på ett sådant ”post-digitalt” perspektiv, som redan gjorts av bland annat medievetare på Amsterdams universitet. Och det kommer att få konsekvenser för begrepp som digital kommunikation, digitalisering, digital transformation och digital strategi.

Du läste det här först. :)

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.