Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistikmedia & medievanor

Hashtaggen är årets ord i England

måndag, 7 september, 2015

ThinkstockPhotos-176429756_630px

Vi har missat att hashtaggen har utsetts till årets ord i England. Det må låta konstigt, men det är en ganska fascinerande historia för oss som är intresserade av språk och teknik.

Det var BBC:s skrivtävling för 5-13-åriga barn i England som visade att hashtaggen blivit populär i vanligt skriftspråk. Barnen använder det som en slags kommentar eller inramning till den övriga texten. Ett exempel: The only thing I knew for sure was that I was going to get eaten (# frightened!!!)

Exakt hur utbrett hashtaggandet är framgår inte. Men det är ändå intressant hur kommunikationsteknik kan påverka ungas skrivande, när de kanske inte ens använder tekniken i sig. Något som jag (Anders) funderar på är hur emojis kommer att påverka barnens skriftspråk framöver.

För övrigt visar undersökningen att barn fortsätter att ha ett brett ordförråd, och även hitta på nya ord. Den som hävdar att tekniken försämrar språket har alltså inget att hämta härifrån. :) #gamlastötar

Bild: Bildarkiv, Kreafon. Läs mer om tävlingen här.

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.