Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklamPR & kommunikation

Nya PR-riktlinjer för sociala medier

onsdag, 16 september, 2015

ThinkstockPhotos-76808356_630px

Sveriges Annonsörer har kommit med nya riktlinjer för PR och marknadsföring i sociala medier. Det ligger i tiden, med tanke på att 14-åriga Misslisibell nyligen blev fälld för smygreklam på YouTube. Och i våras syntes Lena i flera nyhetsmedier för att kommentera smygreklam på Instagram.

Samtidigt är det en gammal fråga som varit på tapeten i flera år. 2012 skrev vi om de dåvarande riktlinjerna som lämnade en del att önska. Mycket kommer igen i de nya riktlinjerna, men nytt är bland annat information om kontakt med minderåriga. Man betonar också PR-konsultens ansvar att inlägget ska märkas som reklam.

Riktlinjerna är inte bara pekpinnar utan har en positiv ton. Det tror vi är bra för man ska inte vara rädd för att samarbeta med t.ex bloggare och instagrammare. Men det gäller såklart att följa lagen, och det är fortfarande många som inte gör det. Företag och myndigheter, små som stora. Kommunikatörer och marknadsförare bryter mot både marknadsföringslagen och lotterilagen, ofta på grund av ren okunskap. Och det är ett ganska allvarligt branschproblem.

Men det handlar inte bara om okunskap. Lagarna är knappast tydliga och det har inte utvecklats någon praxis ännu. Vad räknas som en tydlig märkning av reklam? Ska en PR-konsult kontakta en 13-åring på samma sätt som en 31-åring? Borde man hjälpa bloggaren genom att berätta om skatteregler för produkter? Det är sådana här frågor som kommunikatörer och marknadsförare brottas med, och det blir ofta långa diskussioner om detta på våra kurser inom PR och sociala medier.

Det är frågor som knappast kommer bli mindre viktiga i framtiden när gränserna mellan “reklam” och “redaktionellt innehåll” förändras. Just därför hoppas vi på ännu mer konkreta riktlinjer och råd från branschen i framtiden.

Bild: Bildarkiv, Kreafon. Läs mer: Gustav Martners motiv bakom att anmäla och Reklamombudsmannens uttalande.

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.