Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala medier

Sociala medier – i Sverige och i världen

torsdag, 3 december, 2015

kakaofriends

kakaofriends_butik

kakaotalk

För några veckor sedan var jag (Lena) i Seoul, Sydkorea. Det är på många sätt omtumlande att vara i en så stor stad. I Seoul med omnejd bor det runt 30 miljoner människor!

En sak som är intressant med Sydkorea, för den som försöker sig in på marknaden där: Man är extremt lokalpatriotisk. Till exempel använder ”alla” Samsung och ”alla” kör Hyundai och Kia. En bekant berättade att endast ett fåtal procent av alla bilar i Sydkorea kommer utifrån. Själv lyckades jag faktiskt se en Saab och två Volvo under mina två veckor där.

Jag fick också lära mig att den absolut populäraste chatt-appen är Kakao, eller Kakao Talk om man ska vara noggrann (som såklart även den är lokalproducerad). ”Alla” använder Kakao, och den är vanligare än Facebook, om man får tro min källa. Bilderna ovan är från en Kakao-butik som jag gick förbi i Gangnam (ja, samma Gangnam som i Gangnam style, och stadsdelen för innefolket) – Kakao Talk verkar alltså vara väldigt populärt, och mer än bara en vanlig chattapp :)

Kakao Talk startade 2010 i Sydkorea. Och det intressanta är ju, om man jämför med Sverige, att det i ett land som Sydkorea snabbt kan bli väldigt många användare. Adderar man sedan användare från andra länder blir det ännu fler. Enligt Wikipedia har Kakao Talk 140 miljoner användare! Och finns numera på 15 olika språk.

Vad vill jag då säga med det här? Jo, precis som vi brukar prata om på våra utbildningar i sociala medier – det är bra att vara medveten om att användningen av sociala medier ser olika ut i olika länder. Till exempel är Instagram inte lika stort i vissa andra länder som det är i Sverige, och olika länder kan ha sina varianter på Facebook-liknande sociala nätverk.

Dessa variationer tål att tänkas på för marknadsförare och kommunikatörer som vill kommunicera utanför Sverige. Allt ser ju inte ut som det gör i Sverige. Och allt ser faktiskt inte ut som i USA, vars statistik ofta används för att beskriva hur användningen av sociala medier ser ut över hela världen.

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.