Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklammedia & medievanor

Reklam förstör samhället och miljön?

tisdag, 8 december, 2015

megafon_630px

Reklamen förstör både samhället och miljön. Det var andemeningen i en debattartikel av filosofen Torbjörn Tännsjö förra veckan. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Branschfolk var snabba på att avfärda hans argument. Reklambyråernas branschorganisation Komm menade något förvirrat att ”han har helt rätt och helt fel förstås” och Göran Swahn skrev ett försvarstal om att ”emotionell kommunikation driver på innovationstakten”.

Huruvida reklam stärker eller stjälper samhället kan man spekulera om. Inte sällan blir diskussionen om reklam ett polariserat gräl om reklam är ”bra” eller ”dåligt”. Fast istället för att fråga om vi ska ha reklam, så kan man fråga hur vi ska ha reklam. Som det ser ut nu så finansierar den ju mycket av våra medier.

Då kan man börja i en fråga som vi ställt här i bloggen förut: Vad är reklam när den blir ett störmoment som användaren betalar för att bli av med, som på t.ex Spotify? Ligger reklamens värde då i att vara något som folk inte vill ha? Ju mer störig desto bättre? Och varför skulle företag och organisationer på längre sikt vilja synas och höras i ett sådant sammanhang över huvud taget?

Nej, reklamen måste kännas relevant – det tycker nog både annonsörer och mottagare. För att bli det så behöver annonsen matchas med en persons intressen, åsikter och beteenden. Därför blir reklamen på nätet allt mer sammankopplad med övervakning, vare sig det gäller Facebook, Google eller andra annonssäljare.

Det du gör på nätet registreras, säljs och kopplas ihop med annan information, för att ge en bild av vem du är och vad du kan tänkas köpa. Man behöver också veta när du vill ha informationen. Med hjälp av sensorerna i din smartphone kan annonsörer nu veta när du är uttråkad, och då är du extra mottaglig för innehåll av olika slag. Man kan anta att detta är de första stegen i en längre utveckling, inte minst när vi börjar ta tekniken närmare kroppen.

Optimisterna ser det som win-win: användarna får mer relevant information, medierna får mer pengar, företagen säljer mer och det främjar den ekonomiska tillväxten. Pessimisterna ser å sin sida problem i att reklamen blir beroende av övervakning och att personlig information blir en handelsvara. Bland annat.

Och det är väl här någonstans som diskussionen kan börja på riktigt. Hur tänker sig optimisterna att användandet av personlig data ska gå till i praktiken? Vad är okej, och vad är inte okej? Och för pessimisterna – hur tänker de sig att t.ex grävande journalistik ska finansieras i framtiden, om inte med reklam?

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Reklam förstör samhället och miljön?”

  1. Stina säger:

    Bra skrivet :)

  2. Kreafon säger:

    Tack Stina! :)

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.