Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklamPR & kommunikationvarumärke & strategisk kommunikation

Att reagera och agera – i rätt tid

måndag, 14 december, 2015

3D Character Jogging Up an Arrow

Ibland (eller ganska ofta) blir vi kontaktade av företag som behöver hjälp med sin marknadsföring. De vill stärka sitt varumärke, bli mer kända, få fler kunder. Vårt gebit!

Det kan handla om startupföretag som haft en stark uppåtkurva, men som nått ett läge där kunderna inte längre kommer av sig självt. Det kan vara företaget som fram tills nu varit herre på täppan och relativt ensam i sin bransch – och som med ny konkurrens inser att man behöver göra något. Jag (Lena) skulle kunna nämna en rad andra exempel på när företag av olika anledningar relativt plötsligt hamnat i ett oönskat läge.

I lägen som dessa behövs marknadsföring och en smart strategi. Och man behöver det nu. Men mycket som rör varumärkesbyggande och marknadsföring behöver tid. Det handlar om långsiktiga investeringar. Och det är här det ibland (eller ganska ofta) blir lite kärvt.

Det stora problemet är ofta att man är sent på bollen. Kurvan är inte bara utplanad utan den är en bra bit på väg ner. Och fler konkurrenter betyder inte bara att man har fått fler branschkollegor, i praktiken har man blivit omkörd av snabbfotade uppstickare och prisvärda nykomlingar utan att reagera.

Läget är akut, kort sagt. Och då kontaktar man någon i hopp om att de kan göra underverk. För en spottstyver, eftersom det på grund av risigt läge inte finns någon budget.

I lägen som dessa blir det tyvärr aldrig riktigt bra, oavsett vem man anlitar. För väldigt få konsulter och kommunikationsbyråer kan trolla med knäna, mig veterligen :)

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo:

  • Våga se sanningen i vitögat (”Det går knackigt för oss”) och stoppa inte huvudet i sanden.
  • Vänta inte för länge med att söka hjälp med er marknadsföring.
  • Arbeta förebyggande. En löpande marknadsföring är en hygienfaktor.
  • Var känslig för förändringar och försök uppfatta dem i tid.
  • Vänta inte in i det sista med att söka hjälp. Det går att vända negativ utveckling, men det behöver göras i tid!

Och med detta sagt så hoppas jag att vi hörs i tid! :)

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.