Ledningen med på tåget – en framgångsfaktor
måndag, 4 april, 2016Skara kommuns varumärkesplattform ligger numer till grund för allt som görs och kommuniceras. Hos dem har syften och mål blivit självklara, med hjälp av varumärke och vision. Vi ställde några frågor till Hanna Wallgren, kommunikatör på kommunen och en av talarna på Kommunkommunikatören 2016, om arbetet bakom det goda resultatet:
Vad var anledningen till att ni startade upp varumärkesarbetet?
I utgångsläget visste ingen riktigt vad kommunen ville vara, stå för, förmedla eller åstadkomma, vilket under en längre tid lett till identitetsförvirring. Det fanns en betydande brist på stolthet, såväl internt som externt. Varumärkesarbetet blev verktyget för att lära känna oss själva på nytt och komma vidare.
Vilken har varit största utmaningen under arbetet?
Tack vare att ledningen var med från början har arbetet gått lättare än förväntat. Den största utmaningen har nog varit att ta fram implementeringsstrategin – hur ska vi få med oss hela organisationen?
Vilken är den viktigaste framgångsfaktorn?
Utan tvekan en ledning som varit med på tåget. Som pushat för och framhållit visions- och varumärkesarbetet och, inte minst, gett oss resurser att implementera på riktigt.
Hur långt har ni kommit?
Internt är vi just nu inne i steg två i vår implementeringsplan och har därmed nått medarbetarnivå. Vad gäller vår externa kommunikation är nu alla kommunikatörer införstådda i plattformen. Vi jobbar för fullt med att applicera vårt varumärkestänk i allt vi gör, oavsett medium och kanal.
Vilken är den största nyttan som ni ser hittills?
Nu vet vi vad kommunorganisationen står för och vill åstadkomma, vilket gör det mycket enklare att bygga en konsekvent och trovärdig organisation.
Framtidsplaner – vad händer härnäst?
Otroligt många idéer har fötts ut vårt varumärkesarbete! Just nu tar vi fram en innehållsplan där särskilt fokus ligger på sociala medier. Dels för att vi inte jobbat strukturerat där tidigare, men också för att vi i större utsträckning kommer att prioritera sociala kanaler framför traditionella framöver.
Hanna är en av talarna under Kommunkommunikatören 2016 den 22 april på Världskulturmuseet i Göteborg. Du som vill veta mer om hur kommuner kan arbeta effektivt med digital kommunikation, boka din plats här! Och du, missa inte våra erbjudanden för medföljande kollega och grupper, vi ses :)
Bild: Tobias Andersson
Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.