Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


kommunikation i offentlig sektorsociala medier

SKL:s rapport om kommuner på Facebook

fredag, 29 april, 2016

 

DiSoKo_SKL_630x420

Nu har Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, gjort en ny undersökning av hur Facebook används i offentliga verksamheter. Med hjälp av undersökningsföretaget Smampion har man bland annat mätt popularitet, engagemang och spridning för kommuner, regioner och landsting på Facebook. På flera sätt påminner det om Digitalt, Socialt, Kommunalt som släpptes i fredags, men det finns också skillnader.

Smampion utvecklar mjukvara som samlar in statistiken automatiskt. Fördelen är att de snabbt får ihop mycket data, men det blir också lättare att missa det som inte syns i datan. Till exempel är det inte helt lätt med urvalet. Vilka sidor ska vara med? Vi har lagt åtskilliga timmar på att ta reda på vilka sidor som är aktiva, kommunövergripande och officiella. Och det syns också i statistiken:

  • Vår rapport har med 237 kommuner och SKL har 214. Det beror på att de bara sökt efter kommunsidor med Facebooks egen sökmotor, men alla syns inte där. Det innebär att Digitalt, Socialt, Kommunalt ger en mer komplett överblick.
  • SKL tittar bara på Facebook medan vår rapport även har statistik för Instagram och Twitter. Det ger en bredare förståelse för hur en kommun arbetar med sin digitala kommunikation i olika sociala medier.
  • Vår rapport har genomförts under årets första vecka, fyra år i rad. Det ger fyra år med jämförbar statistik. SKL:s statistik baseras enbart på inlägg från 2015.
  • SKL:s rapport ger mer djupgående statistik om enskilda inlägg och om dialoger, vilket är bra. De gör också vissa sammanräkningar av engagemang och spridning, men det är oklart vad siffrorna avser.

Man kan säga att rapporterna kompletterar varandra på flera sätt, men jag (Anders) tycker att enkäten till vår rapport har varit viktig för att tolka statistiken. Den visar till exempel att dubbelt så många kommuner betalar för att nå ut på Facebook jämfört med förra året. Det påverkar engagemanget: dels ökar det generellt, dels blir det troligtvis fler ”icke-gillare” som interagerar med sidan. Då blir det eventuellt mindre relevant att jämföra antalet gillare med engagemanget, som SKL gör.

Vill du läsa mer? Här finns SKL:s undersökning och vår Digitalt, Socialt, Kommunalt.

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “SKL:s rapport om kommuner på Facebook”

  1. A säger:

    Hej, undrar om ni kan hjälpa mig med en instagram sak, när jag söker på vissa bokstäver i mitt sökfält så kommer konton upp som jag inte längre vill se, mår dåligt av att se dem och allt som påminner om dem, så jag vill ta bort så att när jag skriver ”A” ”S” osv , så kommer det kontot upp först (även fast jag inte följer dem) har testat radera söknings historiken, har testat radera appen och sen ladda ner den igen, har avmarkerat rutan om förslag konton, och jag har till och med testat och skapa ett nytt konto men inget funkar, jag vill bara rensa bort allt för orkar inte se konton som änns påminner mig om det, så vill ta bort ALLA konton jag någonsin sökt på, finns det ett sätt? Mvh

  2. Kreafon säger:

    Hej A,

    Det där verkar vara ett vanligt bekymmer och det verkar sannerligen som att du gjort allt i din makt att försöka komma till bukt med det. Vi har tyvärr inga bättre förslag. Försök kontakta Instagram och se om de kan hjälpa dig: https://help.instagram.com/
    Lycka till!

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.