Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


Kreafon kommunikationsbyråmarknadsföring & reklamsociala medier

Mina tweets kan innehålla spår av reklam

tisdag, 24 maj, 2016

smygreklam

För ett par år sedan frågade jag (Lena) en jurist, halvt på skämt, om jag borde reklammärka mina egna tweets. Från mitt Lena-konto twittrar jag ju en hel del om Kreafon, eftersom det är mitt företag.

Rent hypotetiskt skulle alltså en del av mina tweets kunna uppfattas som reklam. Eller ”smygreklam”, eftersom de inte är märkta med reklam.

Juristen skrattade lite och svarade ”nejdå, det behövs inte. Det räcker med att det tydligt framgår i din presentation att du står bakom Kreafon”.

Igår blev frågan aktuell igen. Blondinbella har fällts för smygreklam, för att hon har skrivit om en egen produkt, från sitt eget företag i sin egen blogg. Det är att jämföra med att jag skulle twittra om en av Kreafons kurser.

Så, jag borde kanske fråga juristerna igen. Lite mindre skämtsamt den här gången. Bör jag reklammärka mina tweets? Och mina kolleger som twittrar om Kreafon, bör de också reklammärka sina tweets?

Och alla chefer, säljare, enmansföretagare och artister som twittrar, facebookar, instagrammar och linkedin:ar om sina produkter och tjänster, bör de också reklammärka sina meddelanden? Intressant!

Missförstå mig rätt. Jag tycker att det är bra att man arbetar aktivt med att motarbeta smygreklam för att göra vardagen drägligare för privatkonsumenter. Jag tycker att det är rimligt att konsumenter och läsare inte känner sig lurade, oavsett om de läser en blogg, ett månadsmagasin eller en dagstidning. Därför är jag till exempel inte ett fan av all native advertising* som finns i redaktionella medier nuförtiden.

Men när Blondinbella fälls för att ha skrivit om en egen produkt i sin egen kanal blir det hela ganska komplicerat. För var går gränsen? Det går bra att utifrån sin person ”göra reklam” (prata om sina produkter) i ett telefonsamtal, men inte i en blogg? Och vad gäller egentligen för Twitter och Linkedin?

Mina tweets kan innehålla spår av reklam :)

*Vad är native advertising? Native advertising är annonsering som följer samma utseende som resterande innehåll, till exempel på en dagstidnings startsida. Reklamen är utformad så att användaren upplever det som en naturlig del av plattformen. Här beskriver Metros försäljningschef native advertising lite mer ingående.

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Mina tweets kan innehålla spår av reklam”

  1. Ulla-Lisa Thorden säger:

    Utslaget bevisar återigen att verkligheten rör sig snabbare än vad lagstiftaren varken är förberedd för, kan hantera eller förstår. En blogg är en kanal bland andra för att nå ”läsare”, följare. Dessa följare förstår när bloggaren, i detta fall entreprenören, stolt berättar om sin nya produkt. Det är inte ett dolt budskap.
    Vad utslaget dessvärre medför är att bloggare varken får berätta om det de gör, beundrar, rekommenderar, tror på eller vill berätta om för sina läsare/ följare utan att misstänkliggöras.
    Varför angriper man inte alla kändisar som breder ut sig i olika TV program och utgör sin egen reklam? Typ fotbollspelare som lanserar parfym eller klädmärken?
    Unket!
    Sagt av en förkämpe för entreprenörskap i alla kanaler.

  2. Kreafon säger:

    Ja, att man i dessa dagar skiljer på bloggare/bloggar och journalister/media är en väldigt intressant fråga. Rent juridiskt hade det varit helt ok för Blondinbella att i en tv-intervju säga exakt samma sak som hon skrev i sin blogg. Det hade inte bedömts vara smygreklam.

    Att kändisar kan göra ”reklam” i t.ex TV-program beror på att lagen skiljer på redaktionella medier/journalister (TV, tidningar) och sociala medier (t.ex bloggare, poddare, youtubers etc). Jag tror också att stora bloggare är mer utsatta för granskning än vad redaktionella medier är, vilket är lite konstigt.

    Lagen ger journalister och redaktionella medier större frihet än vad en bloggare har. Det kan i många fall vara bra, med tanke på att media ska värna om demokrati, granska makten etc. I andra sammanhang kan det bli väldigt märkligt, till exempel när det kommer till ”smygreklam” och att det faktiskt kommer in allt mer sådan i våra redaktionella medier nuförtiden. Det behöver inte vara dåligt, men det behöver diskuteras mer, om inte annat så för konsumenternas skull.

    Precis som du är inne på: En bloggläsare är nog mer eller mindre medveten om vad som är ”reklam” och inte. Men hur många av oss är uppmärksamma på vad som är ”reklam” när vi ser på en nyhetssändning på TV eller läser en artikel i en dagstidning?

    /Lena

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.