Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistikmedia & medievanorsociala medier

Sociala medier – vilken är den bästa kanalen för marknadsföring?

onsdag, 19 oktober, 2016

soi2016

Här i Kreafonbloggen har vi ju genom åren publicerat en väldig massa statistik kring bland annat sociala medier, eftersom statistik kan säga en hel del (men den kan också vara grund till många missuppfattningar).

Internetstiftelsen, IIS, släpper snart sin årliga rapport Svenskarna och internet. En eloge till dem för att de levererar så tappert år efter år! Precis som förra året har man släppt avsnittet om sociala medie (Svenskarna och sociala medier 2016) något tidigare.

Med anledning av det fick vi återigen tillfälle att fundera över det här med statistik och siffror – och vad som kan hända om man stirrar sig alltför blind på statistiken. Därför listar vi här vår topp 5 vad gäller ”favoritmissförstånd” genom åren, med en bubblare i slutet:

  1. ”Facebook är bästa kanalen för den har flest användare”
    Nej, det är inte alls självklart, Facebook måste inte alls vara bästa kanalen för er. Ni vill ändå inte nå alla som använder Facebook, och det är inte säkert att era potentiella kunder vill möta er på Facebook. De kanske föredrar en kontakt med er på Linkedin, Twitter, Instagram eller Snapchat istället.
  2. ”Instagram är bästa kanalen, den har vuxit mycket på sistone och vi har hört att det är bilder som gäller nu.”
    Kan ligga något i det. Men använder era kunder instagram? Och skulle ni kunna få fram bilder och innehåll som era kunder tycker är intressanta?
  3. ”Linkedin är inte bra, för folk använder det så sällan.”
    Det stämmer att linkedinanvändare inte är lika frekventa i sin användning jämfört med andra sociala medier. Men spelar det någon roll? En sida på Linkedin – även om den inte har så många följare – kan i många fall ha en större räckvidd än en sida på Facebook, eftersom facebooksidan bara når ca 20% av dem som gillat sidan. Att användarna loggar in mer sällan på Linkedin jämfört med Facebook, måste inte nödvändigtvis vara negativt, så länge de är intresserade av ert innehåll.
  4. ”Twitter är inte bra. Mycket färre användare än Facebook, och dessutom sägs det att användningen minskar.”
    Ja, det är färre som använder Twitter än Facebook, så har det alltid varit. Men Twitter har vissa saker som inget annat socialt medium har, till exempel en hög andel journalister, opinionsbildare, företagsledare och debattörer bland användarna. Därför är Twitter utan tvekan den mest rätta kanalen för vissa ändamål, till exempel PR och opinionsbildning inom vissa områden.
  5. ”Snapchat ökar mest, är det den bästa kanalen nu?”
    Snapchat är enligt IIS det sociala mediet som har vuxit mest 2016. Det är inte alls särskilt konstigt, eftersom de andra kanalerna redan har så pass många användare.Merparten av användarna är unga. Om man inte har dem som målgrupp behöver man inte gripas av panik, och ni behöver inte börja snapchatta idag. Men, håll koll, snart kan det bli bredare – de flesta sociala medier brukar utvecklas så: först unga, sedan äldre och mer ”folkligt” – och då kan det kanske bli en potentiell kanal även för er.

Summa summarum: Det finns egentligen ingen kanal som är bättre än någon annan. Istället för att försöka hitta ”den bästa kanalen” kan det vara klokt att använda sig av flera, parallellt. Det allra viktigaste är är hur man använder sina kanaler, det vill säga vilket innehåll man fyller sina sociala medier med.

Foto: Skärmdump IIS

inspo_socialamedier

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.