Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingdigitaliseringmedia & medievanor

Digitalisering stressas fram i onödan?

tisdag, 6 december, 2016

digitalisering

”Digitaliseringen av offentlig sektor ska nu snabbas på” skrev civilminister Ardalan Shekarabi nyligen på DN debatt. Och det låter väl bra, eller?

Shekarabis berättar att Sverige är sämst i Norden på områden som användarvänlighet, transparens och säkra e-tjänster, enligt EU:s nyligen publicerade jämförande studie av digital förvaltning. En annan undersökning visar att bara 2 av 10 medborgare är nöjda med hur kommunerna lever upp till förväntningarna på digital service.

Därför ska det på kort tid genomföras en rad reformer för att Sverige ”ska återta sin position som världsledande inom digitalisering” (om nu Sverige någonsin har varit det i jämförelse med länder som Sydkorea och Singapore, men det kanske är en annan bloggpost).

Reformerna går i korthet ut på att ta fram en nationell digital infrastruktur, få till ökad digital mognad, främja digital innovationsförmåga, röja juridiska hinder för ökad digitalisering och tillsätta en myndighet med samlat ansvar.

Och, det låter väl bra. Samtidigt kan jag (Lena) förstå att Jonas Söderström, digitaliseringsexpert, ger regeringens nya digitaliseringssatsning bakläxa. Bland annat menar han att läget snarare förvärras om man stressar fram något. Risken finns att vi får för många (dåliga) system:

”Målet borde i första hand vara att öka det värdeskapandet arbetet. Bara så kan man förbättra förvaltning och prioritera bort onödig administration och onödiga system.”

Det är både dåligt och onödigt att stressa. Självklart förstår jag att det är bråttom nu, så är det ju. Samtidigt har det funnits gott om tid att följa och förutse utvecklingen, så om man hade varit lite förutseende hade man inte behövt stressa.

Att gemene man har en mer digital medieanvändning är inget som hände igår. Digitala medier och digital kommunikation har funnits länge. Och självklart kommer morgondagens kunder, medborgare och invånare att ställa helt andra digitala krav än vad vi gör idag. Alltså måste både företag och offentlig sektor börja anpassa sig redan nu.

Det hela påminner mig lite om nyhetstidningarnas utveckling de senaste 15 åren (det tråkigt akuta nuläget hade kunnat undvikas om det hade funnits förmåga, och mod, att förutse utvecklingen och reagera i tid). Likaså har jag funderat över varför storbankerna inte fått till smidigare system under de senaste 10-15 åren, och hur länge till kundernas tålamod kommer att räcka…

Det verkar som att både regeringar, branscher och företag behöver bli bättre på att reagera i tid. Det vill säga: omvärldsbevaka, dra kompetenta slutsatser och arbeta proaktivt, istället för att hamna på efterkälken. Halkar man efter för mycket är det svårt att ta igen. Precis som för Facit när de elektroniska räknarna och datorerna gjorde intåg.

Att behöva anpassa sig till ”digitala nymodigheter” är inget nytt. Ändå verkar det vara svårt att lära av historien. Varför envisas vi med att säga ”internet* är en fluga” om och om igen, när vi egentligen vet att det inte är så?

Mitt råd till både företag och organisationer som vill hänga med (och hänga kvar) även i framtiden är att redan idag börja ta omvärldsbevakning, framtidsspaning och affärsutveckling mer på allvar. Det borde vara en högprioriterat för alla i en ledningsgrupp. Liksom intresse och öppenhet för ”nyheter” som sociala medier, digital kommunikation och digitalisering av både administration och produktion.

Att lyssna och vara öppen för förändring är A och O. En företagsledning kan dessutom träna upp sin förmåga att dra rätt slutsatser för att kunna påbörja affärsutveckling och förändringsarbeten i rätt tid.

Den som lyckas säkerställa förändringsprocesser och affärsutveckling med örat mot framtiden har en riktigt stark konkurrensfördel!

*”Internet” kan med fördel bytas ut mot t.ex ”sociala medier”, ”digitala medier”, ”poddar”, ”digitala möten”, ”appar” eller dylikt. Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.