Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


arbetsgivarvarumärke & employer brandingkommunikation i offentlig sektorvarumärke & strategisk kommunikation

”Kommunerna måste göra sig attraktiva som arbetsgivare”

fredag, 31 augusti, 2018

kommunen_varumarket

Ingen kan undvika valprat just nu och på sistone har jag hört fler politiker från olika partier prata om hur viktigt det är att kommuner gör sig attraktiva som arbetsgivare. Det nämns bland annat som svar på hur Sverige ska få fler att vilja jobba inom vård och omsorg. Nu finns det säkert mer än ett svar på den frågan, men att det är viktigt för kommuner att göra sig attraktiva som arbetsgivare – det instämmer jag i, av flera anledningar. Och det gäller även myndigheter och andra offentliga verksamheter.

Politikerna pratar inte så mycket om hur det ska gå till (vilket kanske inte heller är deras sak), men det tror jag är viktigt att resonera kring. Inte minst för till exempel kommunalpolitiker och ledningsgrupper. Inte ”att” eller ”varför”, utan hur man ska bli en attraktiv arbetsgivare.

Kompetensförsörjning är en aktuell fråga i de flesta kommuner, men också hos många landsting och myndigheter. Det är relativt vanligt med kompetensförsörjningsplaner. Men en kvalitativ undersökning som Kreafon genomförde i våras visar en stor utvecklingspotential vad gäller kommuners employer branding, eller det strategiska arbetsgivarvarumärket som det också kan kallas. Inte minst för att det ofta fokuserar enbart på det som på varumärkesspråk kan kallas produktfördelar, dvs tillvägagångssätt vid rekrytering, arbetsgivarens erbjudande i form av arbetstider, flexibilitet, lön med mera. Viktiga saker, så klart. Men att stärka ett varumärke, eller skaffa sig ett gott rykte om man så vill, handlar också om att inge förtroende och kommunicera emotionella värden. Det är sällan enbart produktfördelar som skapar attraktionskraft.

Det är långt ifrån självklart att begrepp som employer branding och arbetsgivarvarumärke nämns i kommuners, landstings och myndigheters kompetensförsörjningsplaner. Formuleringar som handlar om att ”marknadsföra sig på rätt sätt”, ”ha attraktiva annonser” och ”vårda varumärket” är visserligen på god väg, men generellt sett verkar det som att det finns stora utvecklingsmöjligheter inom området attraktiv arbetsgivare. (Vad betyder ”marknadsföra sig på rätt sätt”? Vad är en ”attraktiv annons”? Vad betyder ”vårda varumärket”?)

Ja, det är viktigt att kommuner, landsting och myndigheter gör sig mer attraktiva som arbetsgivare. Hur? Det finns många svar. Men att utöka sina kunskaper om arbetsgivarvarumärke och employer branding och engagera både chefer, HR, Kommunikation med flera – det är en bra början. Och att sedan gå från ord till handling. Planer och strategier är bra. Men de måste omsättas i praktik för att göra nytta.

Rekryteringsbehovet är enormt stort framöver. Personligen tror jag inte att det kommer att räcka med ”snygga annonser”. Det måste till mycket mer än så. Och arbetet borde ha påbörjats igår…

Börja gärna med att läsa min bok :)

Läs mer: Kommunen & Varumärket, Rapport Attraktiv kommun 2018. Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.