Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


arbetsgivarvarumärke & employer brandingdigital kommunikation & digital marknadsföringsociala medier

3 myter och missförstånd om sociala medier #1

torsdag, 27 september, 2018

socialamedier

Jag har upptäckt att det finns många ”sanningar” om sociala medier. De behöver inte alls vara sanna! :) Här är några exempel.

”Linkedin är bara för rekrytering. Därför ska HR ha hand om vår Linkedin-sida.”
Nja. Visst kan Linkedin vara en bra kanal i syfte att stärka arbetsgivarvarumärket och för rekrytering. Men vad gäller rekrytering av personal inom t.ex skola, vård och omsorg kan det finnas andra kanaler som är minst lika bra. Det är heller inte alls självklart att det enbart är HR som ska vara involverad i rekryteringskommunikationen. (Detta pratar vi mer om på kursen Arbetsgivarvarumärket & rekrytering i sociala medier.)

”Vi använder fel kanaler – därför funkar inte våra sociala medier.”
Njae. Det beror sällan på fel kanalval. Däremot går det med största sannolikhet att använda kanalen på ett bättre sätt. Till exempel med innehåll som skapar mer engagemang och en större räckvidd (content marketing). Många har en ”kanalstrategi”. Alldeles för få har en ”innehållsstrategi”. (Mer om detta på kursen Att marknadsföra och kommunicera i en digital värld).

”Våra målgrupper går inte att nå i sociala medier.”
Stämmer – vissa grupper kan vara svåra att nå! Men du måste inte alltid kommunicera direkt med ”slutanvändaren”, till exempel en potentiell ny medarbetare. Dra istället nytta av spridningseffekter i flera steg, för att på så sätt nå din faktiska målgrupp. (Detta pratar vi mer om på kurserna Content marketing i offentlig sektor och Att marknadsföra och kommunicera i en digital värld.)

Fler exempel kommer framöver, jag har många på lager!

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.